André Kertész - André Kertész - André Kertész - André Kertész -   
      
      

André Kertész

(1894-1985)

André Kertész eredeti neve Kertész Andor volt. Budapesten született 1894-ben. A fényképezés előtt rajzolni tanult, és saját bevallása szerint nem tetszettek rajzai a tanárának, mert túlságosan realisztikusan ábrázolt. A fotózás minden részét autodidakta módon sajátította el. Festészettel viszont sosem próbálkozott, ennek az lehetett az oka (mint később kiderült), hogy részben színvak volt, de ez a színes fotóknál nem zavarta. Az I. világháborúkor önkéntesként vonult be és fényképezőgépét mindenhova magával vitte.Még a lengyel fronton súlyosan megsebesült a bal keze. Közel két évet töltött Esztergomban amíg felépült. Sok gyakorlással újra tudta használni a kezét; ekkor volt ideje a harctéren készült képek kidolgozására.André Kertész legtöbb, magyar vonatkozású műve a falun, a természetben élő emberek életéről szól, mindig is közel állt hozzá ez a téma.Kertész nem ment sokra Magyarországon egyedi stílusával, csak azután szerzett hírnevet, hogy 31 évesen (1925-ben) Párizsba költözött. Itt kötött ismerettséget Brassaival (bár később viszonyuk megromlott), Moholy-Nagy Lászlóval, Robert Capa-val (eredeti nevén Friedmann Endre –Kertész egyengette kezdetben a pályafutását). Itt ismerkedett meg Bölöni Györggyel, akivel végigjárták és fotózták Ady Endre tartózkodási helyeit. 1927-ben megnyílt első párizsi kiállítása, ami már magában is nagy dolognak számított, de nem egy egyszerű kiállítás volt, hanem „szellemi est”, ahol költészet, zene és a képzőművészet párhuzamosan jelent meg, sőt, József Attila volt az egyik előadó. A nácizmus fenyegetésétől tartva 1936-ban Amerikába utazott a Keystone ügynökség meghívására. Csak egy évet akart ott tölteni, de végül élete végéig kinnmaradt. Stílusa nemigen illett bele az akkor divatos, amerikai magazinokban megszokott irányvonalba, de a Condé Nast kiadó fantáziát látott benne és egyre gyakrabban bízta meg munkákkal, majd egy hosszú távú szerződéssel évtizedekre az általuk kiadott Home and Garden magazinhoz kötötték. Kertész nem találta a helyét Amerikában, New York idegen volt neki, hiányoztak a barátai, az alkotó közeg, helyette megrendelésre kellett fotóznia. Habár sikerült néhány kiállítást rendeznie, művészként nem ért el jelentős sikereket, lassan kezdte elveszteni a hitet saját tehetségében. A gödörből 1964-ben a New York-i Modern Művészetek Múzeumának akkor kinevezett, fotográfiáért felelős igazgatója John Szarkowski húzta ki, aki önálló kiállítást hozott össze neki a MoMA-ban. A kiállítás egy csapásra megváltoztatta a róla kialakult képet, az amerikai művészvilág is befogadta, főként a 60-as évek végén és a 70-es évek elején a művészi dokumentarizmus megújítására törekvő irányzat képviselői, akik nagyra értékelték a 20-as, 30-as években Párizsban készült képeit. Ugyan élete nagy részét külföldön töltötte, mindig nagy szeretettel beszélt Magyarországról, és ezt szülőhazája meg is hálálta. Szigetbecsén emlékház nyílt a tiszteletére, kitüntették a Magyar Népköztársaság Zászlórendjével (ő volt az egyetlen fotográfus, aki megkapta).1985. Szeptember 29-én halt meg New Yorkban.

Auctions images
Exhibitions images
E-mail: info@viragjuditgaleria.hu
youtubefacebook