Ámos Imre
Ámos Imre a Víztől vízig című sorozat készítése közben, 1934

Ámos Imre a Víztől vízig című sorozat készítése közben, 1934

<

Ámos Imre

(1907-1944)
1926–29-ben Budapesten dolgozott, ill. a Műegyetemen tanult. 1929–1935 között a Képzőművészeti Főiskolán Rudnay Gyula tanítványa. 1935-ben feleségével, Anna Margittal rendezett közös kiállítást az Ernst Múzeumban. 1937-ben lett tagja a KUT-nak, és ettől kezdve nyaranta Szentendrén dolgozott. A második világháborút nagy részben munkaszolgálatosként élte végig, s ekként is lelte halálát. A posztnagybányaiak igézetében kezdte pályáját, és a harmincas évek végéig igyekezett beilleszkedni a hivatalos művészeti életbe. Korai munkái a Nabiknak a tömegeket dekoratív síkba kiterítő kompozícióira emlékeztetnek, ill. Rippl-Rónai József és Berény Róbert stílusával rokoníthatók (Padon ülő nő, 1930 k., Székesfehérvár, Városi Képtár Deák-gyűjtemény; Kettős arckép, 1934, magántulajdon; Asszonyok, 1934, Pécs, Janus Pannonius Múzeum, Modern Képtár). 1936–37-től kezdve, saját szavaival élve, „szubjektív álomképekből táplálkozó víziós képeket” festett. Némiképp az általa személyesen is megismert és tisztelt Chagall hatott rá, de képei nélkülözik annak vitalitását és enyhe iróniáját. Képalkotó módszerét asszociatív expresszionizmusnak nevezte. Szűk enteriőrökbe szorított kompozíciói az elvágyódás jelképeivel, egy transzcendens, mégis emberléptékű világ szimbólumaival – halakkal, kulcsokkal, gólyákkal, harsonás angyalokkal – telítettek (Önarckép angyallal, 1938, Magyar Nemzeti Galéria; Önarckép, 1939, Pécs, Janus Pannonius Múzeum, Modern Képtár; Falumban, 1938, Magyar Nemzeti Galéria; Szentendrei árvíz, 1938, Magyar Nemzeti Galéria). A háború idején, annak közvetlen hatása alatt, az 1940-es években készült műveiben az addigi kontemplatív-misztikus hangulatú, a zsidó kultúrából is táplálkozó szimbólumrendszere az iszonyat, a kínok, a pusztulás és a fenyegetettség jelképeivel bővült. Megrázó látomásokban számolt be harctéri és otthoni élményeiről (Sötét idők, 1943, kép- és rajzsorozat, Magyar Nemzeti Galéria; 12 lapból álló Apokalipszis-sorozat, ukrajnai munkaszolgálat, 1944; Önarckép ravatalon, 1943, Magyar Nemzeti Galéria; Háborús freskóterv, 1942, Magyar Nemzeti Galéria). Nemcsak műveinek tematikája lett drámaibb, kifejezőeszközei is expresszívebbé váltak (Festő égő ház előtt, 1940, Magyar Nemzeti Galéria). Mindvégig korábbi képi világa, kompozíciós módszere megőrzésére törekedett, de színei tompábbakká váltak, a vonalak megvastagodtak, az asszociatív szimbólumok helyett valóban szürreális képzettársítások jelentek meg képein. Időnként a vizionárius jelleg áttöri a figurativitás határait (Kompozíció, 1940 körül, Magyar Nemzeti Galéria). Alapvetően meditatív művészete megrázó erejű látomásokba torkollott.
14. aukció, 185

Üldözöttek

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
13. aukció, 19

Sötét idők, 1941

Kikiáltási ár: 480 000 Ft
12. aukció, 12

Fekvő akt, 1941

12. aukció, 88

A jó és a rossz, 1938

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
12. aukció, 101

Holdfényes udvaron

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
10. aukció, 155

Idő, 1931

Kikiáltási ár: 250 000 Ft
9. aukció, 17

A jel, 1940

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
9. aukció, 193

Csendélet, 1940 körül

Kikiáltási ár: 1 900 000 Ft
9. aukció, 194

Szentendre, 1939

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
8. aukció, 7

Női hátakt

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
8. aukció, 147

Betekintő önarckép, 1941

Kikiáltási ár: 1 700 000 Ft
7. aukció, 7

Kályha előtt ülő akt, 1931

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
6. aukció, 147

Szentendrei tér festővel, 1937-1938 körül

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
5. aukció, 9

Jákob harca az angyallal

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
5. aukció, 10

Szentendrei utca

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
5. aukció, 134

Anna Margit portréja, 1941

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
5. aukció, 186

Virágcsendélet, 1942

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
1. aukció, 110

Pihenő férfi

Kikiáltási ár: 190 000 Ft
1. aukció, 129

Ablakban merengő

Kikiáltási ár: 600 000 Ft