Bortnyik Sándor
Bortnyik Sándor, 1920-as évek

Bortnyik Sándor, 1920-as évek

<

Bortnyik Sándor

(1893-1976)
1913-1915: Kernstok-Vaszary-Rippl-Rónai szabadiskolája. 1933: Milánói Iparművészeti Triennálé ezüstérme; 1950: Magyar Népköztársaság Érdemérem arany fokozata; 1953: Munka Érdemrend; 1955: Munkácsy-díj; 1956: érdemes művész; 1964, 1968: Munka Érdemrend arany fokozata; 1970: kiváló művész; 1973: Kossuth-díj. ~ igen korán reklámgrafikával kereste kenyerét. 1910-ben készítette első plakátját a Reményi-bazárnak, ennek sikere révén került Budapestre a Savoly illatszergyártó cég meghívására, amelynek házi grafikusa lett. 1913-1915 között megszakítással Kernstok-Vaszary-Rippl-Rónai-féle szabadiskolában tanult a Művészházban, itt Kernstok hatott rá legjobban. 1917-ben ismerkedett meg Kassákkal és került a Ma folyóirat körébe. Szerepelt a Ma-kör kiállításain, a folyóirat rendszeresen közölte grafikáit, pozitív recenziókkal követte munkásságát. 1920-ban Bécsbe emigrált, de továbbra is a Ma munkatársa maradt. Könyvcímlapokat tervezett a Bécsi Magyar Kiadó és a Bán Verlag kiadványaihoz. 1921-ben jelent meg Albuma absztrakt sablonnyomataival, melyeket Kassák az előszóban képarchitektúráknak nevezett és a magyar konstruktivizmus programadó alkotásaiként méltatott. 1922-ben kivált a Má-ból, Weimarba költözött, kapcsolatba került a Bauhausszal és Van Doesburggal. 1922-ben és 1923-ban Herwarth Walden bemutatta munkáit Berlinben, a Sturm Galériában. 1924-es kassai kitérővel 1925-ben tért végleg vissza Budapestre. Ebben az évben a Mentor könyvkereskedésben mutatkozott be önálló kiállításon. 1925-1926-ban a Zöld Szamár abszurd színház alapító tagja, díszlettervezője, írója volt. 1927-ben az Új Föld folyóirat művészeti szerkesztője, szerzője és grafikai tervezőjeként működött. 1930-tól a Magyar Könyv- és Reklámművészek Társasága alapító tagja volt; 1929-1931 között a Társaság tagjaként kiállított a Képzőművészek Új Társaságában; 1932-ben a Magyar Műhely Szövetség választmányi tagja lett. 1928-1938-ban Műhely néven grafikai magániskolát tartott fenn, melyben a Bauhaus elvei szerint tanított. A Rekláméletben és a Magyar Grafikában írásban népszerűsítette tervezői elveit. 1933-ban saját folyóiratot adott ki Plakát címmel. Sikeres plakáttervező volt, a Dante-kiadónak számos címlapot készített. 1945-től aktív szerepet játszott a művészeti közéletben; 1946-ban a Művészeti Tanács tagja; 1947-1949 között a Szabad Művészet főszerkesztője; 1948-1949: a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára; 1949-1956: a Magyar Képzőművészeti Főiskola igazgatója volt.
~ első, autodidakta, újságillusztrációk modorában készült rajzait feszesebb kompozíciójú, allegorikus tusrajzok követték. Tematikájuk és szellemiségük a Nyolcak törekvéseit tükrözi. 1915-től jelentek meg a tárgyilagos és egyben dekoratív Sachplakat szellemében készült hatásos kereskedelmi plakátjai. Az aktivisták mozgalmának tehetséges tagja volt. Egyéni módon ötvözte a kubizmus, expresszionizmus és futurizmus eszközeit. Linóleum- és fametszeteiben a látvány kubisztikus felbontásának legegyszerűbb eszközeivel élt, a fekete-fehér foltkontraszttal, koncentrikus kompozícióval ért el kis méretben is dinamikus hatást. Hajlama az emblematikus tömörítésre jól érvényesült a Ma kiadványaihoz készült könyvcímlapokon. A Szélpál Árpád, Barta Sándor és Újvári Erzsi verseihez készített illusztrációk groteszk formavilága és erős érzelmi töltése a német expresszionista grafikával rokonítja ~ munkáit. Lenin, Liebknecht és Kassák metszetportréjával virtuóz módon egyesíti az aktivista emberideált és az egyénített portrét. A kompozíció expresszív erejét festményein növeli a tudatosan kidolgozott színdinamika (Sárga-zöld tájkép, 1919; Konstruktív kompozíció három alakkal, 1919; Kompozíció hat figurával, 1919). Az avantgárd irányzatokat szintetizálva ~ szimbólummá emeli az európai baloldali művészetben elterjedt motívumokat (Zászlóvivők, 1918; Vörös gyár, 1919; Vörös mozdony, 1919; Vörös Nap, 1919; Kommunista köztársaságot!, 1919). A bécsi emigrációban higgadtabb, érzelemmentesebb formában fogalmazta újra a forradalmi témákat. ~ Ma-albuma ihlette Kassákot a képarchitektúra-fogalom kidolgozására. A semleges háttérben lebegő geometrikus formációkat az új társadalom építőköveinek, a társadalmi forradalmat megelőző szellemi forradalom szimbólumának tekintette. A Bauhaus vonzáskörében ~ az absztrakt, a kolorit és a térábrázolás kérdéseit elemző festményeket alkotott, később az elvont képtérbe tárgyakat illesztett. A kisméretű, gouache-, illetve olajképek leginkább a francia puristák műveivel rokoníthatók, analizáló jellegük nem zárja ki a dekorativitást és a bensőségességet. ~nak a konstruktivizmushoz és funkcionalizmushoz való ambivalens viszonyát fejezik ki szatirikus kollázsai (Zöld Szamár album, 1925 körül) és festményei (A Zöld Szamár, 1924; Az új Ádám, 1924; Az új Éva, 1924; A huszadik század, 1927; A géplovag, 1928). Az autonóm műveiben kételyeit szarkazmusba burkoló ~ eredeti, termékeny, sikeres reklámgrafikusként kamatoztatta a funkcionalista grafikai tervezés módszereit. Festészetében a 30-as évek elején könnyed, síkszerű, dekoratív, a kispolgári élet jeleneteit megörökítő zsánerfestésre váltott, majd naturálisabb eszközökhöz nyúl, és a mutatványosok, a városi és falusi szegény emberek életét választotta témának. 1945 után változatlanul folytatta ezt a leíró jellegű festészetet, külsődlegesen alkalmazva a Gresham-kör posztimpresszionizmusának elemeit. Elkötelezett híve a kommunista művészetpolitikának, de művészetében nem a szocialista realizmus hivatalosan meghirdetett elvárásainak tett eleget, hanem ismét szatirikus eszközökhöz nyúlva a modern művészet mestereit vette célba (Korszerűsített klasszikusok, 1953-54) és társadalmi jelenségeket kritizált (Korunk hőse, 1963; Mona Lisa a XX. században, 1963; Eris almája, 1967; A demagóg, 1969). Élete végén korai munkásságának nemzetközi sikere hatására azok replikáján dolgozott.
71. Aukció, 100

Falu, 1918

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft
3. Grafikai aukció, 80

Felolvasás

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
3. Grafikai aukció, 103

Evezősök, 1910 körül

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
68. Aukció, 71

Pihenők, hátoldalon: Falu, 1918

Kikiáltási ár: 7 500 000 Ft
68. Aukció, 106

Geometrikus kompozíció, 1925

Kikiáltási ár: 75 000 000 Ft
66. aukció (2021. június), 121

Géplovag, 1928

Kikiáltási ár: 80 000 000 Ft
65. aukció (2020. december), 104

Erőművész, 1943

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
59. aukció, 82

Vörös palack (Vörös üveges csendélet, Kompozíció üveggel), 1923

Kikiáltási ár: 30 000 000 Ft
57. aukció, 23

Kompozíció

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
57. aukció, 200

Teát öntő nő, 1940

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
54. aukció, 189

Kompozíció, 1918

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
54. aukció, 215

Építőmunkás, 1941

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
Berlin – Budapest 1919-1933, 31

Olvasó férfi, 1920

Berlin – Budapest 1919-1933, 38

Az új Ádám, 1924

Berlin – Budapest 1919-1933, 39

Az új Éva, 1924

Berlin – Budapest 1919-1933, 40

Zöld szamár, 1924

Berlin – Budapest 1919-1933, 41

Csendélet vázával, 1923

Berlin – Budapest 1919-1933, 88

Égi szerelem, 1927

Berlin – Budapest 1919-1933, 89

Interieur alakokkal, 1925

Berlin – Budapest 1919-1933, 90

Géplovag, 1928

Berlin – Budapest 1919-1933, 91

Arany futballista, 1929

Berlin – Budapest 1919-1933, 92

Nő geometrikus formák között, 1929

Berlin – Budapest 1919-1933, 94

Mi lesz veled emberke?, 1927 és 1930 között

Berlin – Budapest 1919-1933, 131

Céllövölde, 1930-as évek eleje

Berlin – Budapest 1919-1933, 132

Céllövészet, 1930-as évek eleje

Berlin – Budapest 1919-1933, 136

Külvárosi táj, 1927

49. aukció, 148

Zászlóvivők, 1918

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
39. aukció, 174

Vándorcirkusz, 1943

Kikiáltási ár: 3 400 000 Ft
33. aukció, 82

Tájrészlet úttal és kerítéssel, 1917 körül

Kikiáltási ár: 7 500 000 Ft
121 legszebb magyar festmény, 76

Zöld szamár, 1924

121 legszebb magyar festmény, 83

Géplovag, 1928

31. aukció, 34

Ma album, 1921

Kikiáltási ár: 14 000 000 Ft
31. aukció, 131

Férfiportré (Kőhalmi Béla arcképe), 1921

Kikiáltási ár: 700 000 Ft
30. aukció, 196

Utasok, 1965

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
28. aukció, 113

Építőmunkás, 1941

Kikiáltási ár: 320 000 Ft
Soros árverés, 4

Tájkép, 1917

Kikiáltási ár: 60 000 Ft
Soros árverés, 24

Önarckép műteremben, 1928

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
Soros árverés, 36

Lovas, 1918

Kikiáltási ár: 60 000 Ft
Soros árverés, 47

Ma-Album II, 1921-25/1975

Kikiáltási ár: 100 000 Ft
Soros árverés, 51

Képarchitektúra, 1922(?)/ 1975

Kikiáltási ár: 100 000 Ft
Soros árverés, 69

Olvasó nő, 1933

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
Soros árverés, 93

Három nő

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
Soros árverés, 97

Nő korsóval, 1921

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
Soros árverés, 120

Unicum plakátterv, 1915

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
27. aukció, 125

Asszonyok a kútnál

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
27. aukció, 238

Zászlóvivők, 1918

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
Best of Mű-Terem, 85

Strand-dáma

23. aukció, 187

Utasok, 1965

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
22. aukció, 72

Strand-dáma

Kikiáltási ár: 9 500 000 Ft