Csáky József
Csáky József

Csáky József

<

Csáky József

(1880-1971)
1904-1905: budapesti Iparművészeti Iskola, díszítőszobrászati osztály, mestere: id. Mátrai Lajos. 1907-ben Pécsett a Zsolnay kerámiagyárban dolgozott Kapás Nagy Mihály mellett, majd arcképek másolásából élt. 1908 augusztusában érkezett Párizsba. Brummer József szobrász, a későbbi neves műkereskedő részére másolt afrikai szobrokat, illetve modellt állt művészeknek. A “La Ruche”-ben lakott. 1910-1913-ban a szülővárosától kapott ösztöndíjjal a La Palette Akadémián tanult. 1910-től szerepelt kiállításokon. 1912-ben Canudo folyóiratának, a Montjoie-nak a titkára, megismerkedett a korszak minden jelentős művészével. 1914-1918 között katona. 1920-ban hároméves szerződést kötött Léonce Rosenberg műkereskedővel, szerepelt galériájának kiállításain. 1922-ben francia állampolgárságot kapott. 1924-1930 között Marcel Coard-ral együttműködve több jelentős art deco enteriőr elkészítésében vett részt (Pierre Cocteau háza Touraine-ben, Jacques Doucet divattervező stúdiója Neuillyben stb.). Művei bekerültek fontos magángyűjteményekbe. 1930-1953-ig tagja és kiállítója az UAM-nek (Union des Artistes Modernes). Bábterveket készített az Arc-en-Ciel bábszínháznak (vezetője Blattner Géza). A II. világháborútól haláláig nagy szegénységben, elfeledve élt. Kapcsolata Magyarországgal sohasem szakadt meg, publikált hazai folyóiratokban, kiállított Budapesten, és hazalátogatott (1959). Újrafelfedezése 1973-as kiállításával kezdődött el. Korai művei három szobor kivételével (Fej, aranyozott bronz, 1912; Álló nő, bronz, 1913; Fej – Kubista fej, kő, 1914) – megsemmisültek. (Az utóbbi bronzváltozatai: Saint Etienne, Musée d’Art et d’Industrie, Fővárosi Képtár letét a László Károly-gyűjteményből). Művészetének korai kubista periódusáról ezért nem tudunk teljes képet alkotni. 1919-ben geometrikus idomok egybeépítésével három nonfiguratív szobrot alkotott, amelyek rokonok F. Léger ekkor készült képeivel, és a korszak szobrászatának fő művei közé tartoznak. (Kubista kompozíció, kő; Absztrakt figura, aranyozott bronz; Kúpok és gömbök, bronz), a hozzájuk készült tusrajzok párizsi magántulajdonban vannak. 1920-1921-ben még készített kubista fejeket, erősen absztrahált figurákat és festett kődomborműveket, majd egyre inkább az art déco jellegzetes szobrásza lett. Népszerűek voltak elegáns, stilizált állatfigurái (Párduc, gránit, 1924 körül; Hal, ónix, 1924; Páva, hegyi kristály és obszidián, 1929). Az 1920-as évek második felétől visszatért a hagyományos figuratív ábrázoláshoz. Vaskos, tömbszerű alakjai H. Laurens ekkori szobraival rokonok. (Álló női akt, kő, 1928-30; Álom, bronz, 1929; Ádám és Éva, márvány, 1930). Reliefjei mozgalmasak, erősen rajzos hatásúak (Nő kosárral,1935, bronz; Három asszony gyerekkel, gipsz, 1948). 1935-ös görögországi utazása a klasszicizáló tendenciákat erősítette fel művészetében.
2. Grafikai aukció, 111

Beszélgetők, 1947

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 29

Kubista portré, 1914

Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 30

Női fej, 1923

Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 31

Női alak, 1921

Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 72

Absztrakt figura, 1920 körül

41. aukció, 72

Hölgy pepita szobában

Kikiáltási ár: 440 000 Ft
10. aukció, 93

Absztrakt figura

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
7. aukció, 151

Szobormaszk

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
7. aukció, 152

Daphnis és Chloé

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft