Fehér László
Fehér László

Fehér László

<

Fehér László

(1953)
1971–1976: Magyar Képzőművészeti Főiskola. A pályakezdés idején, a 70-es évek közepén fotórealista képekkel jelentkezett. A hiperrealizmus ebben az időszakban szinte provokációnak hatott, különösen azon szociografikus előadása, amely Fehér László ecsetje nyomán vászonra került. A Brigádnapló (1975) sorozatán a négy igazolványfénykép vásárian felnagyított, provokatív bárgyúságú szereplői szinte társadalomkritikaként hatottak. Ugyanezen vonulatnak még kidolgozottabb változatai az Aluljáró I. (1975), a Földalatti (1976), az Aluljáró II. (1978), a nagyvárosi sivár élet hétköznapi jelenetei, elég könyörtelenül azt a valóságot mutatták, amely igen jellemző volt a 70-es évek második felére. A képek többsége ebben az időszakban fekete-fehér, úgy viselkednek, mintha nagyon triviális amatőrfényképek felnagyításai, vásári piktor által “képpé” emelt holmik lennének. A különös képkivágatok, kicsit megbillentett nézőpontok, 50-es évekbeli valós és kvázi családi fotók illúzióját keltik, többnyire fekete-fehérben, de időnként rikító “ORWO”-film színeiben játszva (Életkép, 1979). A 70-es évek végén tematikaváltás következett: a zsidó temető sorozattal indult, majd 1980-ban az LT (Diptichon) című képpel, amely még fekete-fehér, vált egyértelművé ez az irány, amelyben Fehér László zsidó identitását a festészetben is megjeleníti. A téma kiemelkedően megoldott alkotása a Diaszpóra (1982), amely a fekete-fehér, fotórealista művek talán utolsó darabja, egy széttöredezett maceszt jelenít meg, utalva a széttört kőtáblára is. Az Ünnep I-IV. (1983) sorozatban a zsidó vallás (kegy)tárgyait szerepelteti, színesben, oldott ecsetvonásokkal előadva. 1983-1985 között stilizált tájképeket fest, átmenetileg eltávolodva a konkrét, (fotóalapú) kiindulóponttól. Vörösek, feketék, fehérek és okker az uralkodó, szinte kizárólagos szín. Az évtized közepétől a tájak egyre festőibbek, egyre gazdagabban megfestettek és egyre drámaibbak. Ez a korszak kétségkívül a magyarországi újfestészet hatását is magán viseli, expresszív, érzéki és érzelmes egyszerre. (Rekviem I., 1984; Dégi táj, 1985). Ebben az időszakban jelennek meg először az egyetlen (fehér) körvonallal jelzett figurák képein (Cím nélkül. Dégi emlékek sorozatból, 1985; Vízesés, 1986). Az 1986-os római ösztöndíj jelentős hatással volt Fehér László festészetére, képei színekkel teltek meg, a formák grandiózusakká váltak. (Róma, 1986, Liszt Ferenc a Villa d’Este szökőkútjánál, 1986, Domus Aurea I., 1987). Ez a szemléletváltás újra kiegészült a régi családi fényképek által megjelenített témákkal, de már nem a fotórealista időszak távoltartóan tárgyilagos szemlélődő-felmutató előadásmódjával, hanem szinte misztikus magasságba emelő átiratban. Az Oszlopok (1986) vörös előterén sorakozó, valószínűtlenül fehér és a végtelenségbe – ami kék és fekete – tartó oszlopsor, a támaszkodó fiatal nő, mind szerepeltek egy családi fotón, mégis, a festmény irracionális és transzcendens szintre emelkedett látványt teremt. Ugyanez a valóságon túli vízió érzet uralkodik a korszak többi képén is (Kőbéka, 1986, Zöld lépcső, 1987). 1988-ban drasztikus fordulat történt, az addig meglehetősen gazdag színvilágát lényegében három színre: sárgára, feketére és fehérre redukálta. A képfelületek döntő részét a sárga uralja, s ebbe az elvonatkoztatott, absztrakt felületbe kerülnek bele a feketével felvitt építészeti elemek, és képenként egy-egy, fekete-fehér figura. Az első, és a legradikálisabb ilyen vászna a Balkon volt, óriási méretével, a sárga semmibe tekintő asszonyával a következő 4-5 év irányát kijelölő kép. Tulajdonképpen eköré épült fel az 1990-es velencei Biennálén bemutatott és komoly nemzetközi sikert aratott sárga-fekete anyaga (Az emlékmű előtt, 1989; A folyónál, 1989; Kútbanéző, 1989; Fekete autó, 1989). A siker oka a festői rendkívüliségen túl nyilvánvalóan az volt, hogy a vasfüggöny leomlása utáni helyzetben Fehér László festészete állt a legközelebb ahhoz a nyugati téveszméhez, amely valami szocreálra visszavezethető, eltérő fejlődést bejáró, speciális kelet-európai művészetet szeretett volna látni. Erre Fehér László 50-es évekbeli fotókra támaszkodó, elidegenedést, rideg, kiszolgáltatott magányt megjelenítő képei igencsak alkalmasak voltak. A sárga periódus időszakában volt egy néhány darabból álló rózsaszín sorozat is – A szobor alatt I-II., Zászlóvivő, Fiú posztamensen –, melyek Fehér László munkásságában jószerével egyedül hordoznak kifejezetten politikai tartalmat is. A 90-es években újra fekete-fehérre redukálódtak színei, bár két alapszínének rendkívül sok változatát alkalmazza az ezüsttől a diffúz szürkéken át a gyöngyházas derengésű, elmosódó fényekig. A témák hasonlóak, a régi fotók metafizikus, sokszor a szürrealitásig emelkedő átiratai, egy-két, nagyon magányos, fehér, fekete vagy szürke kontúrral megjelenített szereplővel, egy-egy építészeti tagozattal, lépcsővel, különös perspektívában megjelenő tájrészlettel. A 90-es évek közepétől előszeretettel készít portrékat is, művészekről, barátokról, neves művészeti közszereplőkről (Bachman Gábor, 1995; Frank János, 1994; Hegyi Lóránd, 1997; Turán Róbert, 1997). A 90-es évek végén a nagyon kontrasztos színvilág oldódik, kékesszürkévé vidámodik, többszereplős lesz, kicsit a falvédők bumfordi, életkép világához közelít (Réten, 1997; Kertben, 1998). Egy-egy képén újra megjelenik a szinte fotórealista hűségű emberábrázolás, vagy legalábbis társul a megszokott “kontúrfigurához” (Balatoni fotózás, 1998; Engelék, 1998; Daddy II., 1998). Fehér László 1990-től installációkat is készít, kontúrfiguráinak egy-egy csoportját vasból is elkészíti (Vasrajzok, 1990; Szürke ház, 1997). Fehér László kétségkívül a 90-es évek magyar művészetének egyik legjelentékenyebb figurája.
14. Háború utáni és kortárs művek aukciója, 29

Vitorlás, 1997

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
14. Háború utáni és kortárs művek aukciója, 78

Fiú a tónál, 1998

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
13. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 34

Nap, folyó, ember, 1991

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
13. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 69

Rózsaszín Balaton, 1989

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
73. őszi aukció, 126

Fiú léggömbbel, 1991

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
12. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA - II. rész, 14

Ima a falnál, 2003

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
12. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA - II. rész, 15

Fehér fa, 2012

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
12. Háború utáni és kortárs művek aukciója - I. rész, 105

Daddy fotelban, 1997

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
12. Háború utáni és kortárs művek aukciója - I. rész, 110

Séta a Gellérthegyen, 1995

Kikiáltási ár: 440 000 Ft
12. Háború utáni és kortárs művek aukciója - I. rész, 133

Csók, 1991

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
11. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 34

Fiú a tóparton, 1999

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
11. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 39

Zsidó temető, 2010

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
70. Őszi Aukció, 63

Lány báránnyal, 2003

Kikiáltási ár: 700 000 Ft
Víz, napfény, nyár – Tengertől a Balatonig, 11

Hídon

Víz, napfény, nyár – Tengertől a Balatonig, 12

Nő a vízben

9. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 47

Éljenzett, 1975

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
8. Háború utáni és kortárs művek aukciója, 108

Kokas Ignác, 1995

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
6. Háború utáni és Kortárs művek aukciója, 43

Dávid, 2003

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
6. Háború utáni és Kortárs művek aukciója, 75

Tóraolvasók

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
2. Grafikai aukció, 13

Ünnep előtt

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
Private Sale, 11

Hídon, 2004

Private Sale, 17

Nő feketében, 2003

Private Sale, 25

Kokas Ignác, 1995

66. aukció (2021 kortárs), 18

Pálmaházban, 1999

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
4. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2021 ÁPRILIS), 14

Lovaskocsi

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
4. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2021 ÁPRILIS), 91

Szentendrei utca, 1996

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
65. aukció (2020. december), 20

Judit medencével, 2006

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
65. aukció (2020. december), 32

Jarmo és Mónika II., 2001

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
2. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2020. NOVEMBER), 37

Pools II., 1991

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
Kortárs aukció 2019, 26

Csendélet, 1976

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
Kortárs aukció 2019, 62

Archív, 1978

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
Kortárs aukció 2019, 77

Virágóra, 2004

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
59. aukció, 152

Fiú tortával, 1997

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
58. aukció, 76

Archív, 1978

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
55. aukció, 65

Önarckép nádassal, 1974

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 171

Váza, 1995

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
49. aukció, 147

Fiú medencével, 1990

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
34. aukció, 180

Fohász II, 1994

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
31. aukció, 140

Tengerpart, 2005

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
30. aukció, 201

Galambetetés, 2004

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
29. aukció, 173

Archív, 1978

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
28. aukció, 59

Fiú árnyékkal, 1995

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
27. aukció, 108

Lány báránnyal, 2003

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
27. aukció, 159

Árnyékban, 1998

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
27. aukció, 180

K.T. az újságíró, 1998

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
Kortárs aukció, 21

Metrón, 1975

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
Kortárs aukció, 60

Nő rózsaszín tájban, 2000

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
26. aukció, 205

Önarckép nádassal, 1974

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
26. aukció, 206

Labdázók, 1991

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
25. aukció, 68

Kislány a Rakparton, 1998

Kikiáltási ár: 480 000 Ft