Kondor Béla
Kondor Béla munka közben, 1960-as évek

Kondor Béla munka közben, 1960-as évek

<

Kondor Béla

(1931-1972)
1950-1956: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő, majd harmadévtől grafika szakon, mesterei: Barcsay Jenő, Kmetty János, Domanovszky Endre, Koffán Károly. 1959: Derkovits-ösztöndíj; 1963: Országos Grafikai Biennálé nagydíja, Miskolc; 1965: Tokiói Nemzetközi Grafikai Biennálé díjazottja; 1965, 1971: Munkácsy-díj; 1966: Luganoi Grafikai Biennálé külön meghívottja; 1970: Krakkói Nemzetközi Grafikai Biennálé díjazottja; 1990: posztumusz Kossuth-díj. Rendszeresen dolgozott a miskolci és a kecskeméti művésztelepeken, tanulmányúton járt Franciaországban, Jugoszláviában, Lengyelországban, Csehszlovákiában, a Szovjetunióban. Készített fametszetet, rézkarcot, hidegtűt, litográfiát, monotypiát, papírmetszetet, fényképet. Festett vászonra, fára, üvegre, falra, írt verset és ritkábban prózát. Kitűnően orgonált, ezért is nevezték uomo universalenak. Megalkudni nem tudó, saját törvényei szerint élő és alkotó személyisége miatt már a főiskolán vihart kavart maga körül. A főiskola festő szakáról való eltanácsolástól a tehetségét már korán felismerő mesterei, Barcsay és Koffán mentették meg, így került a grafika szakra. Diplomamunkáját Juhász Ferenc: Tékozló ország című művéhez készítette. A fiatal művészről 1956-ban jelent meg az első írás az Új Hang című folyóiratban (szerk.: Bodnár György). A cikk szerzője Németh Lajos művészettörténész volt, aki ~ barátja, művészetének elemzője, majd monográfusa lett. Pályája során gyakran gyűlt meg a baja a hivatalos művészetpolitika diktátoraival. Elbeszélő, a múlt nagy tradícióihoz kapcsolódó művészete nem tartozott az avantgárd irányzatokhoz. Művészeti felfogása, egyéni világa, sajátos látásmódja a 60-as évek művészetszemléletével sem volt összeegyeztethető. Fogadott mesterei, Giotto, Dürer, Rembrandt, Goya, Blake, Picasso és mások, igazodást jelentettek számára, de művészete sohasem vált archaikussá vagy eklektikussá. Stílust és egyéni mitológiát teremtett, amely követhetetlen volt, de sokan kerültek hatása alá a kortársak és következő művésznemzedék tagjai közül. Művészetében újraértelmezte az egyetemes szimbólumokat, jelképeket, motívumokat, választ keresve saját korának kérdéseire. A kondori ikonográfia visszatérő figurája az ember-Krisztus (Krisztus a kereszten, monotypia-sorozat, 1960; Szerb Krisztus, 1962; Útszéli feszület, rézkarc, 1963; Pléh Krisztus, 1964; Krisztus I., II., III., 1971) és az ember-angyal (Négy angyal, rézkarc, 1957; Pártütő angyal, rézkarc, 1957; A mennyország meghódítása, rézkarc, 1957; Angyal és a festő, 1961; Angyal kalitkával, monotypia, 1963; A géprepülés géniusza, 1964; Angyal, 1968; Ítélkező, 1968; Rajz I., 1969; Szobrász, 1970; Bukott angyal, 1970; Angyal a város fölött, 1972). A kondori életmű emblematikussá vált darabja, az ún. ikonos korszak főműve, a Darázskirály (1963). A rovar, a madár, az angyal, a repülés, a szárnyalás motívumai ~nál konkrét és átvitt értelemben egyaránt értelmezhető. Hasonló jelképrendszerre és kompozícióra épül a Két fej (1958); A műtücsök felbocsátása (1958); Apostol kis repülővel (1960); Férfi konstrukcióval (1964) és az Öreg király (1968). Apokaliptikus víziói az emberiség meddő harcairól szólnak. Az Apokalipszis bábokkal és masinákkal (1956); Az atomágyú felállítása (1959); A romantikus tanulmányok I., II., III. (1964); a Rakétakilövő állvány (1966) mind az emberiséget féltő, morális kérdéseket boncolgató festő látomásai. ~ már a főiskolai években vonzódott a muráliához. Első megbízását a Pécsi Uránvárosi Óvoda kerámiafalának megtervezésére kapta, de a zsűri hosszas huzavona után nem fogadta el a munkát. Az elutasított pannók ma a pécsi Modern Képtár állandó kiállításán láthatók. Hasonló a története a Szentek bevonulása a városba című alkotásnak, melyet élete utolsó esztendejében festett. Az eredetileg a Kereskedelmi Kamara falára készült, majd kizsűrizett munkát a festő halála után a Kiscelli Múzeum vásárolta meg. A Szentek bevonulása a festői életmű egyik csúcspontja, művészi elképzeléseinek összegzése. Életében csak ritkán vásárolt tőle múzeum, egyik megélhetési forrása a könyvillusztrálás volt. Rajzai folyóiratokban is megjelentek, többek között az Élet és Irodalomban, melynek Nagy László volt a munkatársa. Húsz kötet jelent meg illusztrációival (F. Dürrenmatt: A baleset, 1958; Ébredő Afrika, 1961; E. Hemingway: Az öreg halász és a tenger, 1965; J. Paul: Gyámoltalan hősök, 1966). Szerteágazó érdeklődése, állandó kísérletező kedve új technikák kipróbálásához vezette. Élete utolsó éveiben fényképeket készített, tárgyuk a műteremben álló, pálcikákból eszkábált repülőgép-szerkezetek voltak (a Csend és a Katasztrófa sorozatok).
Időzített online grafikai aukció, 45

Főtefejtés a XIX. században

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
Időzített online grafikai aukció, 91

Repülés

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
Időzített online grafikai aukció, 92

Falusi mulatság

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
Időzített online grafikai aukció, 93

Ikarosz és Daidalosz

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
12. Háború utáni és kortárs művek aukciója - I. rész, 100

Királyok, Hátoldalon: ceruza-tanulmány, 1963

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
70. Őszi Aukció, 157

Magnina Trilladora

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
9. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 122

Babits Mihály: Veronika kendője I. (variáció a.), 1966

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
3. Grafikai aukció, 98

Amor omnia vincit, 1961

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
3. Grafikai aukció, 135

Előkészületek a nagy vár védelmére

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
2. Grafikai aukció, 75

Asszony

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
1. Grafikai aukció (2021. április), 6

Velencei slágerfesztivál, 1968

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
65. aukció (2020. december), 37

Kalapos nő

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
63. aukció, 86

Biedermeier tanulmány (Kosztümös tanulmány), 1965

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
62. aukció, 140

Amor omnia vincit, 1961

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
61. aukció, 124

Én és egy hölgy (Variáció B.), 1960

Kikiáltási ár: 3 800 000 Ft
57. aukció, 146

Női fej, 1957

Kikiáltási ár: 7 500 000 Ft
40. aukció, 85

Biedermeier tanulmány, 1965

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
40. aukció, 89

Csendélet, 1962

Kikiáltási ár: 14 000 000 Ft
38. aukció, 114

Királyok Hátoldalon: ceruza-tanulmány

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
37. aukció, 148

Repülés, 1965

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
34. aukció, 52

Jelenés, 1958 Hátoldalon: Arcképtanulmány

Kikiáltási ár: 10 000 000 Ft
121 legszebb magyar festmény, 117

Darázskirály, 1963

121 legszebb magyar festmény, 118

Pléh Krisztus, 1964

121 legszebb magyar festmény, 119

Bukás, 1966

32. aukció, 136

Én és egy nő, 1960

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
31. aukció, 130

Biedermeier tanulmány (Kosztümtanulmány), 1965

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
30. aukció, 10

Zuhanóbombázó, 1966

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
30. aukció, 38

Égi háború, 1966

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
29. aukció, 9

Pokolbeli nyomda (Illusztráció William Blake verséhez), 1962

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
29. aukció, 28

Férfiak

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
29. aukció, 126

Romantikus tanulmány II, 1965

Kikiáltási ár: 190 000 Ft
28. aukció, 19

Zenész

Kikiáltási ár: 350 000 Ft
28. aukció, 204

Csendélet almákkal, 1949

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
27. aukció, 2

Égi háború, 1966

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
27. aukció, 69

Üvegfújó

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
27. aukció, 70

Macska virággal, 1964

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
Kortárs aukció, 4

Csendélet

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
25. aukció, 201

Repülőgép, virágok, 1962

Kikiáltási ár: 260 000 Ft
25. aukció, 207

Erzsi, 1967

Kikiáltási ár: 15 000 000 Ft
Best of Mű-Terem, 156

A mű-tücsök felbocsátása, 1958

Best of Mű-Terem, 157

A forradalom kis angyala, 1959

24. aukció, 88

A forradalom kis angyala, 1959

Kikiáltási ár: 10 000 000 Ft
23. aukció, 105

Égi háború

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
A Dévényi-gyűjtemény, 74

Négy szent, 1958

A Dévényi-gyűjtemény, 75

Triptichon, 1961