Vajda Júlia
Vajda Júlia és Vajda Lajos, 1936

Vajda Júlia és Vajda Lajos, 1936

<

Vajda Júlia

(1913-1982)
1935-1939: Iparművészeti Iskola, Aba Novák Vilmos szabadiskolája; 1946-1948: az Európai Iskola tagja. 1961-1963: Párizs. Pozsonyból áttelepülve 1935-ben ismerkedett meg későbbi férjével, Vajda Lajossal. A szentendrei fiatal művészek többségéhez hasonlóan a szerkezetet hangsúlyozó, de gyengéden lírai pasztelleket, főként önarcképeket és csendéleteket készített. 1946-tól második férjével, Jakovits Józseffel együtt az Európai Iskola és az Elvont művészek magyarországi csoportja kiállításain szerepelt, szürrealista ízű enigmatikus bibliai parafrázisok és karcsú, táncoló kromoszómaformák alkotója. 1948-ban festette meg az addigi törekvései összefoglalásának is értékelhető Szentendrét. A fordulat éve után a művészeti nyilvánosságból kiszorulva keveset alkotott, de az ott dolgozó Jakovits és Bálint Endre mellett a Vajda-hagyatékot is őrző Rottenbiller u. 1. sz. alatti lakása évtizedekre a magyar alternatív művészeti törekvések egyik otthona lett. Svédországi tartózkodása alatt (1956-1957: Lund) kezdte el a növényi hajszálcsövekre, kapillárisokra emlékeztető rajzait, finoman ívelt formákat ritmizáló lírai absztrakt képeit. A 60-as évek első harmadától születtek meg a rebbenékenyen finom belső térképek, a szinte zenei hatású, ritmikus tagolású krétarajzok. Jelentősek a szürrealizmust a természeti formák poézisével párosító kollázsai is. Kompozícióin, melyek távoli rokonságot mutatnak a francia lírai absztrakció Vieira da Silva fémjelezte vonulatával és az informellel, az ütemes, az ismétlődésen alapuló szerkesztés és a keresetlen spontaneitás egyensúlyával kísérletezett. Az évtized vége felé “a lírai nőművész” szerepkörével radikálisan szakítva egyre jobban foglalkoztatta a tiszta színsíkok harmóniája és ritmikája, ún. piros képein, majd lépcsős, koporsós, végül körös művein a perspektíva csapdahelyzetei, a hideg-meleg színskála egymásra hatása érdekelték. Körzővel-vonalzóval szerkesztett mértani formái látszólag a kor neokonstruktív törekvéseivel mutatnak rokonságot, ám furcsa, néha szinte viszolyogtató színösszeállításaival, a tisztán geometrikus közegbe helyezett fonalas képződményeivel opponálják is azok optimizmusát. Mindeközben tovább foglalkoztatta a véletlen gesztusok művészi felhasználása (vaktértép-sorozat).
9. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 88

Piros kör osztott térben, 1978

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
3. Grafikai aukció, 61

Táj, 1962 körül

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
6. Háború utáni és Kortárs művek aukciója, 78

Kompozíció, 1963

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
6. Háború utáni és Kortárs művek aukciója, 105

Zöld műterem festőállvánnyal, 1945-46

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
2. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2020. NOVEMBER), 52

Cím nélkül

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
64. aukció, 39

Kompozíció, 1960

Kikiáltási ár: 95 000 Ft
62. aukció, 50

Szakadék, 1960

Kikiáltási ár: 480 000 Ft
61. aukció, 110

Rózsaszín kép (Barlangrajzok), 1971

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
61. aukció, 173

Barlangrajzok, 1969

Kikiáltási ár: 280 000 Ft
35. aukció, 73

Kör tájjal, 1977

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
35. aukció, 74

Mértani formák, 1974

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 110

Vajda Lajos és Júlia, 1938 körül

18. aukció, 180

Szakadék, 1961

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
14. aukció, 106

Kompozíció

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
13. aukció, 111

Kör és táj, 1977

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
12. aukció, 90

Figura fotelben, 1945

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
11. aukció, 196

Angyalok és ördögök, 1948

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
9. aukció, 54

Gömbbel és körrel, 1979

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
5. aukció, 153

Kör és táj

Kikiáltási ár: 400 000 Ft