Erdély Miklós 1928-1986
Munkafotó az Önvilágosítás című műhöz, 1969, Értelmező alcím: A fény megeszi az embert
Fotó: Zaránd Gyula
„Ami a semmiben születik, az valami, ami zűrzavarban születik, az semmi.”
Erdély Miklós: Miserere orv. In: Kollapszus orv. Erdély Miklós: Magyar Műhely, Párizs, 1974. 11.
A villanófény akció a body art, az emberi testtel manipuláló művészet korai, hazai példája. Az Önvilágosítás fotója azt a pillanatot kapja el, amint Erdély egy vakuval közvetlen közelről a saját arcába villant, kisütve az erős fényben eltorzuló vonásait. Arra világít rá, hogy mennyire más tézis- illusztrációként vagy alkotóelemként viszonyulni ugyanahhoz a dologhoz. Az akciófotó az önvilágítás jelentés kioltó, szimbolikus aktusával: a valami semmi felé vezető kioltásának és a semmi valamibe való átcsapásának antonímája.
„Tönkrefotózni xeroxszal a látszatot a lényeg védelmében. Nincs önmegtagadóbb vállalkozás egy festő részéről, aki mindig is a látszatból olvasta ki, bontotta ki a lényeget. A festő, mikor masinájával a látványra vaktában tüzel, Oedipusz király módjára égeti ki saját szemét. Birkás vakuval szeret fényképezni. Jómagam 15 évvel ezelőtt a szemembe vakuztam. Rosszul látom Birkás műveit.”
Erdély Miklós: Birkás Ákos fotókiállításáról. In: Erdély Miklós: Művészeti írások (Válogatott művészeti tanulmányok I.) Szerk.: Peternák Miklós, Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1991. 112