Nádler István
Nádler István

Nádler István

<

Nádler István

(1938)
1958-1963: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Hincz Gyula. 1964: tanulmányút Európában, a Károlyi-alapítvány meghívása, Vence (FR); 1966: tanulmányút, Párizs; 1970: a Károlyi-alapítvány művésztelepén dolgozott, Vence (FR); 1972: Folkwang Museum ösztöndíja, Essen (Német Szövetségi Köztársaság); 1975-1979: Budapesti Műhely; 1995: Róma; Firenze; 1996: Lisszabon; 1986: Munkácsy-díj; 1997: érdemes művész; 2001: Kossuth-díj. Budapesten és Feketebácson él. Nádler a 60- as évek közepén indult neoavantgárd művészeti mozgalom egyik alapítója, az Iparterv-csoport és a Budapesti Műhely tagja, festészete egyszerre kapcsolódott a Kassák-féle történeti, magyar konstruktivista avantgárdhoz és a kor egyetemes neoavantgárdjához. A korszakhoz híven végigjárta a szigorúan strukturális hard edge-iskolát, festészetének geometrikus szakaszában nagy szerepet játszott a stilizált folklórelemek használata, az avar motívumok, színek, mígnem a 80-as évek legelején visszakanyarodott a pályakezdés időszakának líraian érzelmes, oldottabb festészetéhez. A 70-es években a zene és a táj nagy hatással volt festészete alakulására: Bartók zenéjén keresztül jutott közelebb a népművészet formavilágához, talált rá az archaikus ember alkotó magatartására. Steve Reich zenéje, a minimálzene pedig a spontán festés, a szabad komponálás nagy lehetőségét teremtette meg számára. Ebben az időszakban palettája kivilágosodott, fehérek, halványsárgák az uralkodó színek vásznain. ~ művészetében fontos szerepet játszik egy festészettörténeti motívum, Malevics keresztje, ami kötődik a korábbi, geometrikus munkáinál kialakult formákhoz; a későbbiek során ezt a jelszerű formát megtartotta. Átértékelve és átformálva a geometrikus struktúrát, beleillesztette lírai, új festészetébe. A kifejezés formája folyvást változott, még akkor is, amikor a 70-es évek végén a szigorúbb geometria erősödött fel képein. A Malevicsnek dedikált forma tulajdonképpen egy önazonosítási embléma, amely egyszerre csatlakozási pont az egyetemes művészethez, másrészt a magánmítosz konkrét, a Nikére (1963) állandóan visszautaló jele. ~ a 80-as évek új festészeti mozgalmában újra jelentős szerepet játszott, hasonlóan generációjának neoavantgárd társaihoz. Kifejezetten magyar sajátosság, hogy a fiatal festők mozgalma és az előttük járók törekvései összekapcsolódnak. A táj mint befolyásoló, inspiráló hatás ebben a periódusban áttételes alkotóeleme művészetének. A 90-es évekbeli ismételt itáliai tartózkodása új színekkel és formákkal gazdagította művészetét, ami jól érzékelhető római és firenzei sorozatain. A 90-es évek második felében érzéki festészete újra a geometria irányába mozdult. Grafikákat és szobrokat is készít.
28. aukció, 87

Égi jelek, 2004

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
Kortárs aukció, 8

Avar motívum, Schwarz, 1968

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
25. aukció, 10

No 5., 2002

Kikiáltási ár: 250 000 Ft
20. aukció, 88

Cím nélkül, 1977

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
11. aukció, 129

Firenze, 1983

Kikiáltási ár: 250 000 Ft
10. aukció, 98

No. 1., 1997

Kikiáltási ár: 350 000 Ft