Tihanyi Lajos
Tihanyi Lajos Badacsonyban, 1917

Tihanyi Lajos Badacsonyban, 1917

<

Tihanyi Lajos

(1885-1938)
Tizenegy éves korában agyhártyagyulladás következtében elveszítette hallását, ezért abbahagyta iskoláit, és fényképészinasnak tanult. Rajzi alapképzését a Székesfővárosi Iparrajziskolában kapta, amelyet 1903-tól másfél éven át látogatott, majd egy művészeti magániskolában tanult tovább. 1907–10 között a nyarakat a nagybányai művésztelepen töltötte, ahol kezdettől fogva az újító szellemű neósokhoz csatlakozott. 1908-ban néhány hónapig Párizsban időzött, ott nagy hatással volt rá Gauguin, Cézanne és a Fauve-ok festészete. Nem sokkal később kijutott Itáliába, s mindenekelőtt El Greco művészete ragadta meg. 1909-ben meghívást kapott a MIÉNK tárlatára, majd több műve szerepelt a Bölöni György által szervezett erdélyi, Kolozsvár–Nagyvárad–Arad útvonalú vándorkiállításon, e kiállítás anyagának javát a Könyves Kálmán Szalonban Új képek címmel mutatták be 1909–10 fordulóján. 1910-ben kiállított a magyar festészet berlini reprezentatív tárlatán. 1911-ben és 1912-ben részt vett a Nyolcak Nemzeti Szalonban megrendezett bemutatóin. 1914-ben Berénnyel és Pórral közösen nagyobb kollekcióit mutatott be műveiből a bécsi Brüko Szalonban. A Nyolcak feloszlását követően Kassákhoz és az aktivisták köréhez csatlakozott. 1918 októberében megrendezte első gyűjteményes tárlatát a Ma folyóirat kiállítóhelyiségében. A Nyolcak, majd az aktivisták révén kapcsolatba került a polgári radikális körökkel, különösen Bölöni Györggyel, Ady Endrével és Tersánszky Józsi Jenővel volt bensőséges baráti viszonyban. A Tanácsköztársaság bukása után Bécsbe emigrált, s 1920 márciusában egyéni kiállítást rendezett munkáiból a Moderne Galerie. Pár hónappal később Berlinbe költözött, majd 1924-ben innen települt át Párizsba, ahol haláláig élt. 1933-tól tagja volt az Abstraction-Création csoportnak. Tevékenysége egyedülálló módon köti össze a nagybányai neósokat, a Nyolcakat és az aktivistákat. Legkorábbi Nagybányán készült művei nagyvonalú, tömör dekorativitásukkal és színhasználatukkal Czóbel Béla, ill. a személyes párizsi élmények hatására Gauguin és a francia Fauve-ok művészetének ismeretéről tanúskodnak. 1907-től 1909-ig tartó neós korszakában főként a figurális (Cigánymadonna, 1908, magántulajdon; Táncoló aktok, 1908, magántulajdon) enteriőr- (Szobabelső, 1908, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum) és a tájábrázolás foglalkoztatta (Nagybányai utcarészlet, 1908, Magyar Nemzeti Galéria; Tájkép híddal, 1909, Fővárosi Képtár). 1909-től azonban egyre határozottabban jelentkezik formálásmódjában egyfajta expresszív kubizmus. Az 1909-es Vörösinges fiú (magántulajdon) Chaim Soutine látásmódjával mutat rokonságot, míg az 1909-es Sárgaterítős csendélet már a Nyolcak körében is központi szerepet játszó cézanne-i képépítés szabályaihoz igazodik. Az 1910-es évek egyik vezértémája ~ számára a portré. Fénypászmákkal szabdalt geometrizáló szerkezetükben az orfikus kubizmus és futurizmus hatását mutató, ám színhasználatukban és lélekelemző mélységükben az expresszionizmussal rokon arcképei a modern magyar portréfestészet festőileg és lélektanilag legösszetettebb alkotásai közé tartoznak (Munkáscsalád, 1910, Magyar Nemzeti Galéria; Önarckép, 1912, Magyar Nemzeti Galéria; Fülep Lajos, 1915, Magyar Nemzeti Galéria; Kassák Lajos, 1918, Magyar Nemzeti Galéria; Kosztolányi Dezső, 1918, lappang). Hasonló átgondolt konstrukció és expresszív lendület jellemzi monumentális hatású aktképeit (Női akt, 1917, Magyar Nemzeti Galéria). A bécsi és berlini emigráció éveiben készült festményein – a megelőzőek következetes folytatásaként – a szintetikus kubizmus zárt és tömör formarendje érvényesül (Család, 1922, Magyar Nemzeti Galéria; Híd, 1922 k., lappang). Ez a geometrikus stilizálás a húszas évek második felére mind elvontabb formai szerkezeteket eredményez (Város, 1925, magántulajdon; Tristan Tzara, 1926, Magyar Nemzeti Galéria; Csendélet chiantis palackkal II., 1927, magántulajdon), ami a harmincas évekre nonfiguratív kompozíciókban teljesedik ki.
43. aukció, 108

Három fa, 1922

Kikiáltási ár: 20 000 000 Ft
41. aukció, 94

Csendélet zöld palackkal, 1908

Kikiáltási ár: 20 000 000 Ft
40. aukció, 135

Parkban

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
38. aukció, 130

Támaszkodó akt Hátoldalon: Női aktvázlat

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
121 legszebb magyar festmény, 36

Pont Saint-Michel, 1908

121 legszebb magyar festmény, 47

Csendélet, 1911

121 legszebb magyar festmény, 74

Önarckép, Berlin Schönberg,1922

31. aukció, 6

Női akt, 1913, Hátoldalon: Akttanulmány

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
30. aukció, 89

Budai hegyek, 1916

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft
29. aukció, 107

Önarckép, 1920

Kikiáltási ár: 22 000 000 Ft
28. aukció, 7

Önarckép, 1917

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
Best of Mű-Terem, 44

Trencséni utca, 1912

Best of Mű-Terem, 70

Bölöni György arcképe, 1912

Best of Mű-Terem, 71

Fiatal lány portréja, 1916

Best of Mű-Terem, 73

Kompozíciós vázlat, 1911-1912

Best of Mű-Terem, 75

Három fa, 1922

A Dévényi-gyűjtemény, 8

Gross Andor portréja, 1915

21. aukció, 107

Akt, 1910-es évek

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
20. aukció, 116

Kompozíció, 1925

Kikiáltási ár: 10 000 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 7

Pont St. Michel, 1908

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 11

Önarckép, 1920

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 12

Pipás csendélet, 1923

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 67

Aktok (Táncoló aktok, Aktok szabadban) 1907 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 112

Csendélet, 1911

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 120

Gross Andor-portré (Gross András főhadnagy arcképe), 1913 körül

15. aukció, 64

Aktos kompozíció, 1911-12

Kikiáltási ár: 20 000 000 Ft
14. aukció, 53

Tájkép, 1912

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
13. aukció, 146

Álló női akt, 1912

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
13. aukció, 184

Fiatal lány portréja, 1916

Kikiáltási ár: 10 000 000 Ft
12. aukció, 109

Önarckép

Kikiáltási ár: 7 500 000 Ft
11. aukció, 201

Bölöni György arcképe, 1912

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft
5. aukció, 113

Trencséni utca, 1912

Kikiáltási ár: 10 000 000 Ft
4. aukció, 102

Három fa, 1922

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft