Gross Bettelheim Jolán
Gross Bettelheim Jolán

Gross Bettelheim Jolán

<

Gross Bettelheim Jolán

(1900-1972)
1918-1919: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Edvi Illés Aladár, Berény Róbert; 1919-1920: Kunstgewerbeschule, Bécs, mestere: Emil Orlik; 1920-1922: Akademie der Bildende Künste, Berlin, mestere: Karl Hofer; 1922-1924: Grande Chaumiére Akad., Párizs; 1925: Cleveland School of Art, mestere: Henry Kelly. 1925-1955 között az USA-ban élt, 1956-ban tért vissza Magyarországra, itt halt meg. ~ Budapesten készült, korai olajfestményeire hatással volt a Nyolcak, közülük is Berény Róbert puritán expresszionizmusa. 1920-1922 között Berlinben futott fel – egyetlen fantasztikus lendülettel – pályájának legfényesebb, s munkásságában teljesen egyedülálló csúcsára. Berlini pasztellkréta képeinek látomásos, nagy erejű tájai iszonyú energiáikkal szinte leszakadnak a papírról. Rajtuk vaskos, szálas, fekete kontúrokkal szigorú kompozíciókat rajzolt fel: dőlő, lendülő hegyeket, ívben meghajló vízpartot, átlósan rohanó fatörzseket, folyóként zuhogó felhőket. A sötét kontúrok között érzéki színfelületek izzanak: mély tüzű kékek, vörösek, élesen csendülő lilák, a teret felszabdaló, világító fehérek. Ez az expresszív színkavalkád a berlini évek elmúltával nyomtalanul tűnt el, ~ soha többé nem festett ilyesmit. 1925-ben az USA-ba költözött. Itt 1955-ig többnyire fekete-fehér grafikai lapokat: szénrajzokat, litográfiát, rézkarcot, később pasztellrajzokat készített. Rajtuk a német expresszionizmus és verizmus hatása érezhető: Georg Grosz és Otto Dix néha brutalitásig menő keménysége, elidegenítő, szatirikus hangvétele. A korszak legértékesebb lapjai az amerikai nagyváros élményéből táplálkoznak: hidak, kábelhidak, felüljárók, utak, gyárak, futószalagok sötét, szigorú kompozíciói, amelyeket szinte szétfeszít valami különös belső mozgás. Az amerikai időszak jellegzetes munkái a szatirikus rajzok: nemegyszer gyilkos, abszurd humorral ábrázolt nagyvárosi hölgyek, kávéházi összejövetelek. Az 1925-1955 közötti időben ~ a kapitalizmus és a fasizmus ellen tiltakozó, agitatív műveket is készített. Élete utolsó éveiben ablakából látott kertrészleteket vetett papírra, csöndes, fáradt, részletező rajzokat. Hazai kiállításain először mint baloldali művészt méltatták; valódi értékére: nagy erejű expresszionizmusára a legutóbbi évtizedben figyeltek fel.
Időzített online grafikai aukció, 4

Labour-Capital

Kikiáltási ár: 140 000 Ft
Időzített online grafikai aukció, 12

Orosz templomtornyok

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
Időzített online grafikai aukció, 40

Home-Front, 1942-1943

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
67. Aukció, 21

Örömház II.

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
2. Grafikai aukció, 5

Szépségszalon, 1938

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
2. Grafikai aukció, 36

Metropolisz

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
2. Grafikai aukció, 121

Munkásgyűlés, 1935

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
1. Grafikai aukció (2021. április), 25

Hidak és vonatok

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
1. Grafikai aukció (2021. április), 97

Imperializmus

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
57. aukció, 215

New York

Kikiáltási ár: 480 000 Ft
43. aukció, 75

Városi háztetők

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
39. aukció, 173

New york-i háztetők

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
27. aukció, 215

Manhattan

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
26. aukció, 139

Égig érő tornyok (New York), 1936

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
26. aukció, 191

Külváros

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
25. aukció, 69

New York-i részlet

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
24. aukció, 96

Téli reggel

Kikiáltási ár: 3 500 000 Ft
20. aukció, 144

Kávéház (2 oldalas)

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
14. aukció, 108

Montmartre-i bohém

Kikiáltási ár: 320 000 Ft
4. aukció, 96

Háztetők

Kikiáltási ár: 180 000 Ft