Egry József
Egry József arcképe, 1914

Egry József arcképe, 1914

<

Egry József

(1883-1951)
A magyar festészet egyik legeredetibb, egyetlen irányzathoz sem tartozó alkotója. Leginkább az európai művészet szintén magányos fényfestőivel rokon. Szülei szegény napszámosok voltak, gyermekkorától fogva magának kellett megélhetéséről gondoskodnia, ezért művészeti tanulmányokra viszonylag későn nyílt módja. 1904-ben rövid ideig a müncheni Akadémián tanult, 1905-től egy évig Párizsban, a Julian Akadémián. 1906-tól a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Szinyei Merse Pál és Ferenczy Károly növendéke volt, de csak néhány hónapig. 1907-ben festette első jelentős képét (Menhely előtt). 1911-ben Belgiumban töltött hosszabb időt, ahol Meunier szociális igazságérzettől áthatott tömör, erőteljes művei hatottak rá (Kikötőmunkások, Rakodómunkások). Az I. világháború idején katonaként súlyosan megbetegedett, és 1916-ban hazatérve, a Balatonnál lábadozott. A tó egész életére magához kötötte. 1918-tól Keszthely, 1928-tól Badacsonytomaj volt az állandó lakóhelye. Bár részt vett a főváros művészeti életében is (a Nemzeti Szalon, a Művészház kiállításai, a Gresham Társaság), a Balaton festője maradt. A tó párás fényeivel, lágyan hullámzó vonalaival nem elsősorban látványélményt, témát, motívumot jelentett számára, hanem stílusalakító tényezővé lett. Itt találta meg egyéni hangját. Képein a víz, a nap, a föld, a fa, a ház már nem konkrét jelenség, hanem fénytünemény, egy kozmikus világérzés vetülete. A 20-as évek expresszivitása (Fények a Balatonon, Vihar a Balatonon, Balatoni halászok) a későbbiekben mérséklődött (Balatoni fények, Támaszkodó, Nap a víztükörben, Visszhang). A társadalmi együttérzés elvont humánummá szublimálódott. Egyetemes szimbólumok, bibliai alakok is megjelennek a balatoni környezetben (Szent Kristóf, Keresztelő Szent János). Művészetében különleges helyet foglalnak el fájdalmas kifejezésű önarcképei. Sajátos stílusához sajátos technikát is kidolgozott, az olajfesték és a pasztell kombinációját, az olajpasztellt. 1973-ban emlékmúzeum nyílt egykori lakóházában, Badacsonytomajon.
A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 100

Rakodómunkások, 1911-1912

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 115

Aranykor (Ádám és Éva), 1910

16. aukció, 179

Badacsonyi lankák

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
15. aukció, 19

Balatoni horgász

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
14. aukció, 14

Badacsony

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
14. aukció, 164

Faluvége

Kikiáltási ár: 320 000 Ft
14. aukció, 197

Balatoni táj fákkal, 1938-40 körül

Kikiáltási ár: 8 500 000 Ft
13. aukció, 11

Halász, 1920

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
13. aukció, 73

Napsütésben fürdő utca

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
13. aukció, 77

Leányfalu, 1915

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
12. aukció, 25

Bruges-i kikötő, 1911

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
12. aukció, 83

Nápolyi részlet (Nápolyi ajtóban), 1930

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
11. aukció, 90

Önarckép festőpalettával, 1905

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
11. aukció, 138

Erdő mélyén

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
8. aukció, 170

Vitorlás a nádas mellett, 1940-es évek eleje

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
7. aukció, 55

Aratók, 1911

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
7. aukció, 133

Balatoni táj fákkal, 1926-28

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
6. aukció, 9

Halászok, 1937

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
6. aukció, 19

Hegyoldal

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
6. aukció, 191

Cirkusz, 1906

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
5. aukció, 167

Pihenő favágók, 1914 körül

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
5. aukció, 181

Szénagyűjtők, 1911

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
4. aukció, 109

Tamás Henrik édesanyja és édesapja, 1915

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
3. aukció, 25

Bálban, 1930-as évek második fele

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft