Vaszary János
Vaszary János és Ernszt Lajos kiállítás rendezés közben

Vaszary János és Ernszt Lajos kiállítás rendezés közben

<

Vaszary János

(1867-1939)
Tanulmányait a budapesti Mintarajziskolában kezdte, majd Münchenben és a párizsi Julian Akadémián folytatta. Az első világháborúban haditudósítóként végigrajzolta a szerbiai hadszíntereket, ekkor készült festményei a kortárs háborús festmények legjobbjaival mérhetők (Katonák hóban, 1916, Magyar Nemzeti Galéria; Vonuló foglyok, 1915 k.). A háború után az átszervezett Képzőművészeti Főiskola tanára lett. A KUT és az UME alapítója, szervezője. Írásaiban, előadásaiban szenvedélyesen harcolt elveiért, pedagógiájában az önálló, modern próbálkozásokat támogatta. Kiváló színérzéke, rajz és kompozíciós készsége, minden újra érzékeny, robbanékony természete pályája kezdetétől biztosította számára, hogy a képzőművészet terén bármilyen stílusban kipróbálja képességét. A hol hosszabb, hol rövidebb ideig tartó, remekműveket is eredményező stiláris próbálkozások sokszor azonos időben tartották izgalomban. Így készülhetett például közel egy időben a Vásárosok (1900 k.) gobelinjének nagyvonalú formákból felépített rafinált kompozíciója, a klasszicista reminiszcenciákra utaló Aranykor (1898, Magyar Nemzeti Galéria) s a Részes aratók (1901), a Szolgalegény (1902) realista vászna. A képzőművészet kifejezési formáinak leggazdagabb választékát, sokszor egymásnak is ellentmondó tendenciáit a századvég Párizsában találta meg. Egyszerre hatott rá az összes lehetséges variáció, s ő az absztrakt-nonfiguratív irányokon kívül előbb-utóbb a legtöbbet ki is próbálta, még ha csupán egy-egy rajz erejéig (Espada, 1905; Reggeli a szabadban, 1907; Interieur komóddal, 1907; Lázár feltámasztása, 1912; Birskörték, 1918). Lényegében a Párizsban szerzett benyomásokból építkezett mindvégig. A húszas évek végétől alakuló nagyvárosi pillanatképein, tengeri, Balaton- vagy Duna-parti mólóin a lüktető fények, az állandó mozgásban lévő tömegek a két világháború közötti kor robbanó, felfokozott városi életérzését közvetítik. Ezt szolgálja a varázsos, eleven színvilág, a könnyed, lendületes kontúrok, expresszív ecsetjárás is. Pompás csendéletein technikai megoldásait szinte a virtuozitásig variálja (Veréb, 1925; Parkban, 1928, Magyar Nemzeti Galéria; Rapalló, 1930-as évek).
6. aukció, 155

Virágcsendélet aktszoborral, 1909

Kikiáltási ár: 5 000 000 Ft
6. aukció, 163

Mistinguette

Kikiáltási ár: 950 000 Ft
5. aukció, 25

Parkban

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
5. aukció, 89

Akt a műteremben

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
5. aukció, 91

Fürdőző aktok

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
5. aukció, 184

Rómeó és Júlia a Palace-ban

Kikiáltási ár: 450 000 Ft
4. aukció, 7

Szőkőkút, Tuilléries-ák kertjében, 1929

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
4. aukció, 32

Dáliák (Nagy virágcsendélet)

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
4. aukció, 80

Salome

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
3. aukció, 20

Versailles, 1925

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
2. aukció, 26

Nő profilban, fekete turbánnal

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
2. aukció, 88

Fények a vizen

Kikiáltási ár: 320 000 Ft
2. aukció, 89

Fenyves völgy, 1915

Kikiáltási ár: 95 000 Ft
2. aukció, 90

Balatoni tájkép, 1925

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
1. aukció, 98

Rimini strand, 1928

Kikiáltási ár: 450 000 Ft
1. aukció, 116

Őszi erdő

Kikiáltási ár: 300 000 Ft