Szőnyi István
Szőnyi István 1921 körül

Szőnyi István 1921 körül

<

Szőnyi István

(1894-1960)
1913-1914, 1917-1919: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Ferenczy Károly, Réti István. Nagybányán is látogatta szabadiskolájukat. 1929: római ösztöndíj. 1937-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára. 1949: Kossuth-díj; 1952: érdemes művész; 1956: kiváló művész. Főiskolás korában a szecesszió (Kettős arckép, 1917), majd Rembrandt finom lazúrjai és a reneszánsz fény-árnyék festészete hatott művészetére (Fürdés után, 1921; Bethsabé, 1923; Danaidák, 1924). Korai képein a figurák megformálása erőteljes, majdnem klasszicista, a színek meleg okkeres, aranybarnás hangulatúak. A 20-as évektől nyáron Zebegényben élt, itt alakult ki az a lágy és mégis határozott festői stílusa, amely a Gresham-kör fő mesterévé tette. 1928-ban három korszakos képet festett itt: Zebegényi temetés, a Zebegényi est és az Átkelés a Dunán. A római élmények hatására rövid ideig palettája élénkebbé vált. Művészetpedagógiai tevékenysége mellett a Gresham-körön keresztül folyamatosan részt vett a művészeti közéletben. A 30-as évektől uralkodóvá vált képein a tojástempera használata, színei világosabbak, fátyolosak, matt felületűek lettek (Szürke a Duna, 1935). Esernyők (1939) c. képén harmonikusan együtt van az oldott festőiség, a hangulatos témaválasztás, és a téma rafinált szerkesztése (szinte axonometrikus fölülnézet, a fekete esernyőkarikák alól fölnéző arcokkal). Az 1949-ben festett Kerti pad festői összefoglalása a 30-as évek képeinek; a kompozíció roppant egyszerű, a tájkép évszázados etalonja szerint: bőven fölvezető előtér, a repoussoir jelzésével, a középtér a főmotívummal (a sárga paddal), s a háttér a tekintet kivezetésére, ám az egészet zárt szerkezetté fogja össze. 1950-től több monumentális feladatot kapott (1952: két, összesen 100 négyzetméternyi pannó a moszkvai mezőgazdasági kiállítás magyar pavilonja számára; 1953-1954: a Népstadion metróállomás épületébe tervezett freskó kartonja; 1956: a csepeli postahivatalba festett secco), amelyeket engedmény nélkül, teljes festői erényeivel valósított meg. Utolsó éveit Zebegényben töltötte, kisméretű temperákat és gouache-okat festett, intim hangulatú, magas belső hevületű képeket, amelyek egyenértékűek korábbi műveivel. 1920-ban ismerkedett meg a rézkarcolással, s rövid idő alatt a mélynyomású grafikának is jó mestere lett, maradandó értékű s nagyszámú grafikai lapot alkotva. Az egyszerű karc-technikával is meg tudta valósítani azokat a finom, szfumátós tónusokat, amelyek tájainak olyan utolérhetetlen levegőt adnak. Figurális rézkarcain tovább él a 20-as években festményein látott fény-árnyék hatás és az emberi test plasztikus, klasszicista jellegű megformálása. Zebegényi műtermében emlékmúzeum nyílt.
8. aukció, 125

Asszonyok a mezőn

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
8. aukció, 133

Szomszédolás

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
8. aukció, 134

Napsütötte udvar, 1926

Kikiáltási ár: 1 100 000 Ft
8. aukció, 145

Piknik a Dunánál

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
8. aukció, 155

Kilátás a Dunára

Kikiáltási ár: 900 000 Ft
8. aukció, 162

Feleségem és leányom, 1927

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
7. aukció, 8

Fürdőzők, 1943

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
7. aukció, 54

Tere-fere

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
7. aukció, 56

Szénásszekér

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
7. aukció, 62

Zebegényi táj

Kikiáltási ár: 3 400 000 Ft
7. aukció, 144

Építkezés, 1928

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
6. aukció, 131

Zebegényi utca

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
6. aukció, 132

Reggel

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
6. aukció, 183

Erotikus jelenet

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
4. aukció, 78

Délidőben, 1938

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
2. aukció, 15

Délutáni napsütés a Dunakanyarban

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
2. aukció, 93

Patakparton, 1924

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
1. aukció, 97

Zebegényi utca

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft