Mednyánszky László
Mednyánszky László arcképe

Mednyánszky László arcképe

<

Mednyánszky László

(1852-1919)
A felvidéki nemesi családból származó ~ a kiegyezés idején a család nagyőri birtokán magántanulóként végezte iskoláit, és közben Thomas Ender útmutatásával akvarelleket készített. Már ekkor kitört a főúri származásával járó korlátok közül, kamaszkorának nagy barátsága egy uradalmi kocsishoz fűzte. Noha 1871-ben a család tanácsára Zürichben mérnöknek tanult, 1872-ben már a müncheni festészeti akadémián a Cornelius-utód Streuhuber tanítványa. Unta a formalisztikus akadémiai stúdiumokat, és nem érezte magát jobban Seitz festőiskolájában sem. Bécsben számos inspiráció érte az ún. Stimmungsimpressionismus köreiből, különösen E. J. Schindler és Tina Blau, ill. barátja, Bernatzik révén, tartósan azonban ez a hangulatképfestő irányzat sem tudta lekötni. 1873-ban a párizsi akadémián Isidore Pils történelmi zsánerfestő tanítványa lett, aki háborús képeket is festett. Talán ő keltette fel a későbbi önkéntes hadirajzoló figyelmét e téma iránt, bár ehhez nem kellett sok ösztönzés. ~ egészen rendkívüli érdeklődéssel követett minden olyan eseményt, amelyben a természet vagy az emberi természet erői katasztrófákban vagy „természetteli küzdelemben” nyilvánultak meg. Első festői periódusában (1897-ig), amely időszak termésének legnagyobb hányada a Szlovák Nemzeti Galériában található, előszeretettel festett temetéseket, haldoklókat, árvizeket, foglyokat, sebesülteket (Sebesült halász, Pozsony, Slovenská národná galéria, Térdeplő elítélt, Nagyőr, Slovenská národná galéria). Az ifjú báró az elesettek iránt szokatlan empátiát tanúsított, amit a Justh Zsigmond és köre (Debating Society) reformeszméivel való ismeretség csak elmélyített. A szociális érzékenységen messze túlmenő elemi érdeklődés fűtötte minden drámai jelenség iránt, legyen az tájban vagy figurában kifejezhető. E drámaiságnak főleg passzív, elszenvedő aspektusa érdekelte második alkotói korszakában (1911-ig), amikor Millet, a korai Van Gogh és Daumier hatásától sem mentes, ám az európai művészetben egyedülálló monumentális, magányos csavargóképeinek java született (Ágrólszakadt, Szolnok, Damjanich János Múzeum; Verekedés után, Magyar Nemzeti Galéria). Panteisztikus, keleti miszticizmustól-buddhizmustól, japanizmustól áthatott szemléletében – amelyet az 1904 körül hallgatott teozófiai előadások és Blavatsky műveinek ismerete alapoztak meg – természet és emberi természet egy és ugyanaz, mindkettőt egy ritmus járja át. Első világháborús harctéri képein a halottak morbid összhangban, egyfajta érzéki gyönyörűséggel olvadnak a tájba (Enyészet, Kecskemét, Cifra Palota). Ugyanaz a fojtott, melankóliával színezett eufória sugárzik a főképpen tátrai tengerszemeket, a Magas-Tátra csúcsait, a tarpataki vízesést stb. ábrázoló tájképeiből, mint Goya vagy Rembrandt festői mélységével vetekedő csavargóképeiből. Párizs nyomortanyáin kóborolt, rongyszedőnek adva ki magát, miközben Munkácsyval és Zichyvel tartotta a kapcsolatot, képei pedig szerepeltek az ezredéves világkiállításon és 1897-ben a párizsi Georges Petit galériában (élete egyetlen) önálló tárlatán. Mindenét elosztogatta, számos csavargót támogatott a beckói uradalomból még csordogáló pénzzel. Anyagi zavaraiból csak a Singer és Wolfner céggel kötött szerződése (1903) segítette ki, ennek köszönhetjük, hogy 3–4000-re becsült, a világban szétszóródott műve közül sikerült egybentartani a legjobbakat (Wolfner-gyűjtemény). Egész életében görög betűkkel vezetett titkosított naplóiban és vázlatfüzeteiben rajzok és akvarellek ezrei maradtak ránk. Noha családi kötelékei a Felvidékhez kapcsolták, kóborlásai során megfordult Itáliában, Franciaországban, bérelt műtermet Pesten és Bécsben egyidejűleg. Nyughatatlan természete, mássága űzte egyik helyről a másikra. Így jutott el a szolnoki művésztelepre is, ahol, bár alföldi és tiszai tájképek mellett a művésztelep-alapítók között szereplő aláírása is bizonyítja az Alföld iránti szeretetét, nem sokáig maradt (Mocsaras táj, Szolnok, Damjanich János Múzeum). A barbizoni igazodást, különösen Corot hatását hamar meghaladó tájképei mellett mind expresszívebb, örök éjszakába fúló jelenetek tűnnek fel, amelyekből bestiális tekintetek villannak felénk. Harmadik, expresszív korszakában (1911–19) ecsetkezelése oldottá vált, mind többet használt spachtlit, rongyot, kivakarásos, kitörléses technikával vagy alapozás nélkül készült, „prima” festésű képeihez, amelyekben egyre gyakrabban foglalkozik erőszakos cselekménnyel, az akcióval magával (Rablótámadás; Lincselés, mindkettő Szolnok, Damjanich János Múzeum), hogy azután a fehér háborús képeken visszatérjen az azt elszenvedők (menekülők, foglyok) szimbolikus érvényre emelt ábrázolásaihoz (Szerbiában, Magyar Nemzeti Galéria). Tanítványai és védencei (Katona Nándor, Zich Ferenc, Szepesi-Kuszka Jenő, Piroska István) sorából messze kiemelkedik Farkas István, de közvetett hatása az alföldi festészet egyes alakjainál is érezhető. Az első világháború kitörésekor a 62 éves művész harctéri szolgálatra jelentkezett. Hadirajzolóként járta a frontokat, ahol megsebesült. 1919-ben nyomorúságos körülmények között halt meg bécsi műtermében.
17. aukció, 61

Tátrai vízesés

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
16. aukció, 46

Virágos hegyoldal

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
16. aukció, 47

Folyóparti táj

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
16. aukció, 52

Alkonyi erdő

Kikiáltási ár: 3 400 000 Ft
16. aukció, 90

Tornácon

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
16. aukció, 91

A Hermann erőd

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
16. aukció, 102

Műteremben

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
16. aukció, 103

Csavargó

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
15. aukció, 34

Tátravidék

Kikiáltási ár: 900 000 Ft
15. aukció, 35

Tavaszi folyópart

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
15. aukció, 36

Pihenő katonák

Kikiáltási ár: 420 000 Ft
15. aukció, 48

Bokor

Kikiáltási ár: 1 100 000 Ft
15. aukció, 49

Alkonyat

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
15. aukció, 166

Csorba-tó

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
14. aukció, 38

Hűvösvölgyi részlet

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
14. aukció, 98

Folyóparti sétány

Kikiáltási ár: 420 000 Ft
13. aukció, 54

Udvarrészlet

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
13. aukció, 130

Tavaszi táj

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
13. aukció, 139

Tátrai tó

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
12. aukció, 36

Hegyvidéki faluban

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
12. aukció, 37

Beckó vára

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
12. aukció, 44

A Vaskapunál

Kikiáltási ár: 8 000 000 Ft
12. aukció, 46

Tengerszem

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
12. aukció, 145

Tavasz ébredése

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
12. aukció, 147

Férfiportré

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
12. aukció, 154

Erdei patak híddal

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
11. aukció, 51

Esős erdő

Kikiáltási ár: 350 000 Ft
11. aukció, 57

Tátrai táj

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
10. aukció, 59

December 6., Vasárnap

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
10. aukció, 61

Hajó a Dunán

Kikiáltási ár: 480 000 Ft
10. aukció, 64

Folyóparti alkonyat

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
10. aukció, 67

Nyírfaerdő

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
10. aukció, 107

Trén, 1914

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
10. aukció, 108

Az Ybl-bazár

Kikiáltási ár: 420 000 Ft
10. aukció, 110

Lápos vidék

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
10. aukció, 111

Csokrok és koszorúk

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
10. aukció, 197

Folyóparti fák

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
9. aukció, 35

Katonai tábor télen

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
9. aukció, 36

Légitámadás

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
9. aukció, 42

Mozgósítás, 1919

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
9. aukció, 195

Beckó vára

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
9. aukció, 196

Tátrai táj

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
8. aukció, 52

Herak János portréja

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
8. aukció, 54

Vonuló katonák

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
7. aukció, 36

Tátrai falu

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
7. aukció, 37

Katonai tábor

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
7. aukció, 39

Katona

Kikiáltási ár: 250 000 Ft
7. aukció, 40

Férfiportré

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
7. aukció, 44

Erdei patak

Kikiáltási ár: 1 100 000 Ft
7. aukció, 47

Faluvége télen, 1915

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft