Mednyánszky László
Mednyánszky László arcképe

Mednyánszky László arcképe

<

Mednyánszky László

(1852-1919)
A felvidéki nemesi családból származó ~ a kiegyezés idején a család nagyőri birtokán magántanulóként végezte iskoláit, és közben Thomas Ender útmutatásával akvarelleket készített. Már ekkor kitört a főúri származásával járó korlátok közül, kamaszkorának nagy barátsága egy uradalmi kocsishoz fűzte. Noha 1871-ben a család tanácsára Zürichben mérnöknek tanult, 1872-ben már a müncheni festészeti akadémián a Cornelius-utód Streuhuber tanítványa. Unta a formalisztikus akadémiai stúdiumokat, és nem érezte magát jobban Seitz festőiskolájában sem. Bécsben számos inspiráció érte az ún. Stimmungsimpressionismus köreiből, különösen E. J. Schindler és Tina Blau, ill. barátja, Bernatzik révén, tartósan azonban ez a hangulatképfestő irányzat sem tudta lekötni. 1873-ban a párizsi akadémián Isidore Pils történelmi zsánerfestő tanítványa lett, aki háborús képeket is festett. Talán ő keltette fel a későbbi önkéntes hadirajzoló figyelmét e téma iránt, bár ehhez nem kellett sok ösztönzés. ~ egészen rendkívüli érdeklődéssel követett minden olyan eseményt, amelyben a természet vagy az emberi természet erői katasztrófákban vagy „természetteli küzdelemben” nyilvánultak meg. Első festői periódusában (1897-ig), amely időszak termésének legnagyobb hányada a Szlovák Nemzeti Galériában található, előszeretettel festett temetéseket, haldoklókat, árvizeket, foglyokat, sebesülteket (Sebesült halász, Pozsony, Slovenská národná galéria, Térdeplő elítélt, Nagyőr, Slovenská národná galéria). Az ifjú báró az elesettek iránt szokatlan empátiát tanúsított, amit a Justh Zsigmond és köre (Debating Society) reformeszméivel való ismeretség csak elmélyített. A szociális érzékenységen messze túlmenő elemi érdeklődés fűtötte minden drámai jelenség iránt, legyen az tájban vagy figurában kifejezhető. E drámaiságnak főleg passzív, elszenvedő aspektusa érdekelte második alkotói korszakában (1911-ig), amikor Millet, a korai Van Gogh és Daumier hatásától sem mentes, ám az európai művészetben egyedülálló monumentális, magányos csavargóképeinek java született (Ágrólszakadt, Szolnok, Damjanich János Múzeum; Verekedés után, Magyar Nemzeti Galéria). Panteisztikus, keleti miszticizmustól-buddhizmustól, japanizmustól áthatott szemléletében – amelyet az 1904 körül hallgatott teozófiai előadások és Blavatsky műveinek ismerete alapoztak meg – természet és emberi természet egy és ugyanaz, mindkettőt egy ritmus járja át. Első világháborús harctéri képein a halottak morbid összhangban, egyfajta érzéki gyönyörűséggel olvadnak a tájba (Enyészet, Kecskemét, Cifra Palota). Ugyanaz a fojtott, melankóliával színezett eufória sugárzik a főképpen tátrai tengerszemeket, a Magas-Tátra csúcsait, a tarpataki vízesést stb. ábrázoló tájképeiből, mint Goya vagy Rembrandt festői mélységével vetekedő csavargóképeiből. Párizs nyomortanyáin kóborolt, rongyszedőnek adva ki magát, miközben Munkácsyval és Zichyvel tartotta a kapcsolatot, képei pedig szerepeltek az ezredéves világkiállításon és 1897-ben a párizsi Georges Petit galériában (élete egyetlen) önálló tárlatán. Mindenét elosztogatta, számos csavargót támogatott a beckói uradalomból még csordogáló pénzzel. Anyagi zavaraiból csak a Singer és Wolfner céggel kötött szerződése (1903) segítette ki, ennek köszönhetjük, hogy 3–4000-re becsült, a világban szétszóródott műve közül sikerült egybentartani a legjobbakat (Wolfner-gyűjtemény). Egész életében görög betűkkel vezetett titkosított naplóiban és vázlatfüzeteiben rajzok és akvarellek ezrei maradtak ránk. Noha családi kötelékei a Felvidékhez kapcsolták, kóborlásai során megfordult Itáliában, Franciaországban, bérelt műtermet Pesten és Bécsben egyidejűleg. Nyughatatlan természete, mássága űzte egyik helyről a másikra. Így jutott el a szolnoki művésztelepre is, ahol, bár alföldi és tiszai tájképek mellett a művésztelep-alapítók között szereplő aláírása is bizonyítja az Alföld iránti szeretetét, nem sokáig maradt (Mocsaras táj, Szolnok, Damjanich János Múzeum). A barbizoni igazodást, különösen Corot hatását hamar meghaladó tájképei mellett mind expresszívebb, örök éjszakába fúló jelenetek tűnnek fel, amelyekből bestiális tekintetek villannak felénk. Harmadik, expresszív korszakában (1911–19) ecsetkezelése oldottá vált, mind többet használt spachtlit, rongyot, kivakarásos, kitörléses technikával vagy alapozás nélkül készült, „prima” festésű képeihez, amelyekben egyre gyakrabban foglalkozik erőszakos cselekménnyel, az akcióval magával (Rablótámadás; Lincselés, mindkettő Szolnok, Damjanich János Múzeum), hogy azután a fehér háborús képeken visszatérjen az azt elszenvedők (menekülők, foglyok) szimbolikus érvényre emelt ábrázolásaihoz (Szerbiában, Magyar Nemzeti Galéria). Tanítványai és védencei (Katona Nándor, Zich Ferenc, Szepesi-Kuszka Jenő, Piroska István) sorából messze kiemelkedik Farkas István, de közvetett hatása az alföldi festészet egyes alakjainál is érezhető. Az első világháború kitörésekor a 62 éves művész harctéri szolgálatra jelentkezett. Hadirajzolóként járta a frontokat, ahol megsebesült. 1919-ben nyomorúságos körülmények között halt meg bécsi műtermében.
Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 6

Tábortüzek

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 7

Erdőbelső

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 8

Patakparton

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 9

Férfi portré

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 10

Cigarettázó férfi

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 11

Nagy-Eöri Konyhakert

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 12

Virágzó Fa

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 13

Tavaszi Virágzás

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 14

Holdfényben

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 15

Csavargó

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 16

Férfi portré (Malonyai Dezső portréja?)

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 17

Férfi portré (Malonyai Dezső portréja?)

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 18

Téli Táj

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 19

Virágzás

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 20

Férfi portré

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 21

Könyöklő Férfi

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 22

Téli Táj

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 23

Padon ülők

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 24

Kalapos fiú

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 25

Pipázó Férfi

39. aukció, 16

Tűzszünet a fronton

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
39. aukció, 17

Sziklás hegyoldal

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
39. aukció, 23

Várrészlet híddal

Kikiáltási ár: 5 000 000 Ft
39. aukció, 25

Álló csavargó

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
39. aukció, 103

Tavaszi virágzás

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
39. aukció, 105

Udvar tavasszal

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
39. aukció, 106

Havas táj (Téli erdő patakkal)

Kikiáltási ár: 6 500 000 Ft
39. aukció, 110

Völgy holdfényben

Kikiáltási ár: 3 400 000 Ft
39. aukció, 153

Folyóparton

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
39. aukció, 155

Holdas téli erdő, 1880-as évek első fele

Kikiáltási ár: 7 000 000 Ft
39. aukció, 170

Beckói vár

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
39. aukció, 172

Beckói rom, 1899

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
121 legszebb Mednyánszky festmény, 1

Elítélt (Térdeplő halálraítélt), 1880-1885

121 legszebb Mednyánszky festmény, 2

Mocsaras táj (Csatakos út, Táj), 1880-as évek

121 legszebb Mednyánszky festmény, 3

Téli utca

121 legszebb Mednyánszky festmény, 4

Virágzó fák, 1890-es évek

121 legszebb Mednyánszky festmény, 5

Tavaszi domboldal, 1890-es évek első fele

121 legszebb Mednyánszky festmény, 6

Téli erdőrészlet

121 legszebb Mednyánszky festmény, 7

Koratavasz

121 legszebb Mednyánszky festmény, 8

Kunyhók

121 legszebb Mednyánszky festmény, 9

Kastélyparkban, 1880-as évek vége

121 legszebb Mednyánszky festmény, 10

Tavaszi táj

121 legszebb Mednyánszky festmény, 11

Horgász (Halászó fiú), 1890

121 legszebb Mednyánszky festmény, 12

Vár

121 legszebb Mednyánszky festmény, 13

Öregasszony, 1881

121 legszebb Mednyánszky festmény, 14

Kastélypark

121 legszebb Mednyánszky festmény, 15

Erdei patak híddal

121 legszebb Mednyánszky festmény, 16

Nyírfaliget

121 legszebb Mednyánszky festmény, 17

Hegyvidéki táj

121 legszebb Mednyánszky festmény, 18

Havas táj csónakokkal, 1898 körül