Mednyánszky László
Mednyánszky László arcképe

Mednyánszky László arcképe

<

Mednyánszky László

(1852-1919)
A felvidéki nemesi családból származó ~ a kiegyezés idején a család nagyőri birtokán magántanulóként végezte iskoláit, és közben Thomas Ender útmutatásával akvarelleket készített. Már ekkor kitört a főúri származásával járó korlátok közül, kamaszkorának nagy barátsága egy uradalmi kocsishoz fűzte. Noha 1871-ben a család tanácsára Zürichben mérnöknek tanult, 1872-ben már a müncheni festészeti akadémián a Cornelius-utód Streuhuber tanítványa. Unta a formalisztikus akadémiai stúdiumokat, és nem érezte magát jobban Seitz festőiskolájában sem. Bécsben számos inspiráció érte az ún. Stimmungsimpressionismus köreiből, különösen E. J. Schindler és Tina Blau, ill. barátja, Bernatzik révén, tartósan azonban ez a hangulatképfestő irányzat sem tudta lekötni. 1873-ban a párizsi akadémián Isidore Pils történelmi zsánerfestő tanítványa lett, aki háborús képeket is festett. Talán ő keltette fel a későbbi önkéntes hadirajzoló figyelmét e téma iránt, bár ehhez nem kellett sok ösztönzés. ~ egészen rendkívüli érdeklődéssel követett minden olyan eseményt, amelyben a természet vagy az emberi természet erői katasztrófákban vagy „természetteli küzdelemben” nyilvánultak meg. Első festői periódusában (1897-ig), amely időszak termésének legnagyobb hányada a Szlovák Nemzeti Galériában található, előszeretettel festett temetéseket, haldoklókat, árvizeket, foglyokat, sebesülteket (Sebesült halász, Pozsony, Slovenská národná galéria, Térdeplő elítélt, Nagyőr, Slovenská národná galéria). Az ifjú báró az elesettek iránt szokatlan empátiát tanúsított, amit a Justh Zsigmond és köre (Debating Society) reformeszméivel való ismeretség csak elmélyített. A szociális érzékenységen messze túlmenő elemi érdeklődés fűtötte minden drámai jelenség iránt, legyen az tájban vagy figurában kifejezhető. E drámaiságnak főleg passzív, elszenvedő aspektusa érdekelte második alkotói korszakában (1911-ig), amikor Millet, a korai Van Gogh és Daumier hatásától sem mentes, ám az európai művészetben egyedülálló monumentális, magányos csavargóképeinek java született (Ágrólszakadt, Szolnok, Damjanich János Múzeum; Verekedés után, Magyar Nemzeti Galéria). Panteisztikus, keleti miszticizmustól-buddhizmustól, japanizmustól áthatott szemléletében – amelyet az 1904 körül hallgatott teozófiai előadások és Blavatsky műveinek ismerete alapoztak meg – természet és emberi természet egy és ugyanaz, mindkettőt egy ritmus járja át. Első világháborús harctéri képein a halottak morbid összhangban, egyfajta érzéki gyönyörűséggel olvadnak a tájba (Enyészet, Kecskemét, Cifra Palota). Ugyanaz a fojtott, melankóliával színezett eufória sugárzik a főképpen tátrai tengerszemeket, a Magas-Tátra csúcsait, a tarpataki vízesést stb. ábrázoló tájképeiből, mint Goya vagy Rembrandt festői mélységével vetekedő csavargóképeiből. Párizs nyomortanyáin kóborolt, rongyszedőnek adva ki magát, miközben Munkácsyval és Zichyvel tartotta a kapcsolatot, képei pedig szerepeltek az ezredéves világkiállításon és 1897-ben a párizsi Georges Petit galériában (élete egyetlen) önálló tárlatán. Mindenét elosztogatta, számos csavargót támogatott a beckói uradalomból még csordogáló pénzzel. Anyagi zavaraiból csak a Singer és Wolfner céggel kötött szerződése (1903) segítette ki, ennek köszönhetjük, hogy 3–4000-re becsült, a világban szétszóródott műve közül sikerült egybentartani a legjobbakat (Wolfner-gyűjtemény). Egész életében görög betűkkel vezetett titkosított naplóiban és vázlatfüzeteiben rajzok és akvarellek ezrei maradtak ránk. Noha családi kötelékei a Felvidékhez kapcsolták, kóborlásai során megfordult Itáliában, Franciaországban, bérelt műtermet Pesten és Bécsben egyidejűleg. Nyughatatlan természete, mássága űzte egyik helyről a másikra. Így jutott el a szolnoki művésztelepre is, ahol, bár alföldi és tiszai tájképek mellett a művésztelep-alapítók között szereplő aláírása is bizonyítja az Alföld iránti szeretetét, nem sokáig maradt (Mocsaras táj, Szolnok, Damjanich János Múzeum). A barbizoni igazodást, különösen Corot hatását hamar meghaladó tájképei mellett mind expresszívebb, örök éjszakába fúló jelenetek tűnnek fel, amelyekből bestiális tekintetek villannak felénk. Harmadik, expresszív korszakában (1911–19) ecsetkezelése oldottá vált, mind többet használt spachtlit, rongyot, kivakarásos, kitörléses technikával vagy alapozás nélkül készült, „prima” festésű képeihez, amelyekben egyre gyakrabban foglalkozik erőszakos cselekménnyel, az akcióval magával (Rablótámadás; Lincselés, mindkettő Szolnok, Damjanich János Múzeum), hogy azután a fehér háborús képeken visszatérjen az azt elszenvedők (menekülők, foglyok) szimbolikus érvényre emelt ábrázolásaihoz (Szerbiában, Magyar Nemzeti Galéria). Tanítványai és védencei (Katona Nándor, Zich Ferenc, Szepesi-Kuszka Jenő, Piroska István) sorából messze kiemelkedik Farkas István, de közvetett hatása az alföldi festészet egyes alakjainál is érezhető. Az első világháború kitörésekor a 62 éves művész harctéri szolgálatra jelentkezett. Hadirajzolóként járta a frontokat, ahol megsebesült. 1919-ben nyomorúságos körülmények között halt meg bécsi műtermében.
46. aukció, 85

Trén

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
46. aukció, 106

Tátrai részlet

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
45. aukció, 23

Uszályok, 1900 körül

Kikiáltási ár: 6 000 000 Ft
45. aukció, 36

Tél, Hátoldalon: Vázlatok

Kikiáltási ár: 70 000 Ft
45. aukció, 51

Menekülők

Kikiáltási ár: 7 000 000 Ft
45. aukció, 132

Ülő csavargó

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
45. aukció, 133

Havas hegycsúcs

Kikiáltási ár: 3 500 000 Ft
45. aukció, 166

Beckói romok alakokkal

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
45. aukció, 167

Beckó vára

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
45. aukció, 177

Práterben

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
45. aukció, 186

Hóolvadás, 1908 körül

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
44. aukció, 27

Trén, 1917

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
44. aukció, 55

Tátravidék

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
44. aukció, 96

Parti füzek

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
44. aukció, 120

Tájkép fákkal

Kikiáltási ár: 950 000 Ft
44. aukció, 123

Napnyugta a téli erdőben

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
43. aukció, 52

Havas táj házakkal

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
43. aukció, 74

Nyírfaerdő

Kikiáltási ár: 5 000 000 Ft
43. aukció, 135

Hajnal (Szekér félhomályban), 1914

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
43. aukció, 149

Felvidéki utca

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
42. Aukció, 19

Erdei út

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
42. Aukció, 25

Havas hegyek

Kikiáltási ár: 8 000 000 Ft
42. Aukció, 46

Tavaszi táj

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
42. Aukció, 75

Kőfejtő

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
42. Aukció, 83

Tájkép virágzó fákkal

Kikiáltási ár: 6 000 000 Ft
42. Aukció, 105

Havas erdő holdfényben

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
42. Aukció, 120

Lovas az erdőben

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
42. Aukció, 164

Éjszaka

Kikiáltási ár: 8 500 000 Ft
Exkluzív téli ajánlat, 14

Havas táj, 1905-1910 között

Exkluzív téli ajánlat, 21

Tátrai táj

41. aukció, 23

Barlang a Tátrában

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
41. aukció, 30

Alkonyati erdő

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
41. aukció, 92

Tanya

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
41. aukció, 111

Katonák az erdőben

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
41. aukció, 128

Erdőrészlet

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
41. aukció, 134

Téli táj lovassal

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
40. aukció, 27

Kertek alja

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
40. aukció, 54

Katonaportré, Hátoldalon: Ülő katona (vázlat)

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
40. aukció, 57

Kalapos fiú

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
40. aukció, 59

Alkonyatban hazafelé

Kikiáltási ár: 9 500 000 Ft
40. aukció, 73

Csavargó

Kikiáltási ár: 1 900 000 Ft
40. aukció, 98

Vág völgye

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
40. aukció, 121

Férfi portré

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
40. aukció, 190

Csorba-tó

Kikiáltási ár: 8 500 000 Ft
40. aukció, 203

"Szép Juhászné" kert

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 1

Csavargó

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 2

Várrom

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 3

Beckó

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 4

Fiú portré

Egy ismeretlen Mednyánszky gyűjtemény, 5

Sebesült