Mednyánszky László
Mednyánszky László arcképe

Mednyánszky László arcképe

<

Mednyánszky László

(1852-1919)
A felvidéki nemesi családból származó ~ a kiegyezés idején a család nagyőri birtokán magántanulóként végezte iskoláit, és közben Thomas Ender útmutatásával akvarelleket készített. Már ekkor kitört a főúri származásával járó korlátok közül, kamaszkorának nagy barátsága egy uradalmi kocsishoz fűzte. Noha 1871-ben a család tanácsára Zürichben mérnöknek tanult, 1872-ben már a müncheni festészeti akadémián a Cornelius-utód Streuhuber tanítványa. Unta a formalisztikus akadémiai stúdiumokat, és nem érezte magát jobban Seitz festőiskolájában sem. Bécsben számos inspiráció érte az ún. Stimmungsimpressionismus köreiből, különösen E. J. Schindler és Tina Blau, ill. barátja, Bernatzik révén, tartósan azonban ez a hangulatképfestő irányzat sem tudta lekötni. 1873-ban a párizsi akadémián Isidore Pils történelmi zsánerfestő tanítványa lett, aki háborús képeket is festett. Talán ő keltette fel a későbbi önkéntes hadirajzoló figyelmét e téma iránt, bár ehhez nem kellett sok ösztönzés. ~ egészen rendkívüli érdeklődéssel követett minden olyan eseményt, amelyben a természet vagy az emberi természet erői katasztrófákban vagy „természetteli küzdelemben” nyilvánultak meg. Első festői periódusában (1897-ig), amely időszak termésének legnagyobb hányada a Szlovák Nemzeti Galériában található, előszeretettel festett temetéseket, haldoklókat, árvizeket, foglyokat, sebesülteket (Sebesült halász, Pozsony, Slovenská národná galéria, Térdeplő elítélt, Nagyőr, Slovenská národná galéria). Az ifjú báró az elesettek iránt szokatlan empátiát tanúsított, amit a Justh Zsigmond és köre (Debating Society) reformeszméivel való ismeretség csak elmélyített. A szociális érzékenységen messze túlmenő elemi érdeklődés fűtötte minden drámai jelenség iránt, legyen az tájban vagy figurában kifejezhető. E drámaiságnak főleg passzív, elszenvedő aspektusa érdekelte második alkotói korszakában (1911-ig), amikor Millet, a korai Van Gogh és Daumier hatásától sem mentes, ám az európai művészetben egyedülálló monumentális, magányos csavargóképeinek java született (Ágrólszakadt, Szolnok, Damjanich János Múzeum; Verekedés után, Magyar Nemzeti Galéria). Panteisztikus, keleti miszticizmustól-buddhizmustól, japanizmustól áthatott szemléletében – amelyet az 1904 körül hallgatott teozófiai előadások és Blavatsky műveinek ismerete alapoztak meg – természet és emberi természet egy és ugyanaz, mindkettőt egy ritmus járja át. Első világháborús harctéri képein a halottak morbid összhangban, egyfajta érzéki gyönyörűséggel olvadnak a tájba (Enyészet, Kecskemét, Cifra Palota). Ugyanaz a fojtott, melankóliával színezett eufória sugárzik a főképpen tátrai tengerszemeket, a Magas-Tátra csúcsait, a tarpataki vízesést stb. ábrázoló tájképeiből, mint Goya vagy Rembrandt festői mélységével vetekedő csavargóképeiből. Párizs nyomortanyáin kóborolt, rongyszedőnek adva ki magát, miközben Munkácsyval és Zichyvel tartotta a kapcsolatot, képei pedig szerepeltek az ezredéves világkiállításon és 1897-ben a párizsi Georges Petit galériában (élete egyetlen) önálló tárlatán. Mindenét elosztogatta, számos csavargót támogatott a beckói uradalomból még csordogáló pénzzel. Anyagi zavaraiból csak a Singer és Wolfner céggel kötött szerződése (1903) segítette ki, ennek köszönhetjük, hogy 3–4000-re becsült, a világban szétszóródott műve közül sikerült egybentartani a legjobbakat (Wolfner-gyűjtemény). Egész életében görög betűkkel vezetett titkosított naplóiban és vázlatfüzeteiben rajzok és akvarellek ezrei maradtak ránk. Noha családi kötelékei a Felvidékhez kapcsolták, kóborlásai során megfordult Itáliában, Franciaországban, bérelt műtermet Pesten és Bécsben egyidejűleg. Nyughatatlan természete, mássága űzte egyik helyről a másikra. Így jutott el a szolnoki művésztelepre is, ahol, bár alföldi és tiszai tájképek mellett a művésztelep-alapítók között szereplő aláírása is bizonyítja az Alföld iránti szeretetét, nem sokáig maradt (Mocsaras táj, Szolnok, Damjanich János Múzeum). A barbizoni igazodást, különösen Corot hatását hamar meghaladó tájképei mellett mind expresszívebb, örök éjszakába fúló jelenetek tűnnek fel, amelyekből bestiális tekintetek villannak felénk. Harmadik, expresszív korszakában (1911–19) ecsetkezelése oldottá vált, mind többet használt spachtlit, rongyot, kivakarásos, kitörléses technikával vagy alapozás nélkül készült, „prima” festésű képeihez, amelyekben egyre gyakrabban foglalkozik erőszakos cselekménnyel, az akcióval magával (Rablótámadás; Lincselés, mindkettő Szolnok, Damjanich János Múzeum), hogy azután a fehér háborús képeken visszatérjen az azt elszenvedők (menekülők, foglyok) szimbolikus érvényre emelt ábrázolásaihoz (Szerbiában, Magyar Nemzeti Galéria). Tanítványai és védencei (Katona Nándor, Zich Ferenc, Szepesi-Kuszka Jenő, Piroska István) sorából messze kiemelkedik Farkas István, de közvetett hatása az alföldi festészet egyes alakjainál is érezhető. Az első világháború kitörésekor a 62 éves művész harctéri szolgálatra jelentkezett. Hadirajzolóként járta a frontokat, ahol megsebesült. 1919-ben nyomorúságos körülmények között halt meg bécsi műtermében.
121 legszebb Mednyánszky festmény, 120

Őrszem

121 legszebb Mednyánszky festmény, 121

Hadifoglyok Karácsonya, 1914-1918 között

38. aukció, 15

Őszi táj

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
38. aukció, 25

Domboldal

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
38. aukció, 32

Déli felhő

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
38. aukció, 33

Tátrai táj ősszel

Kikiáltási ár: 3 800 000 Ft
38. aukció, 39

Parkban

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
38. aukció, 79

Városliget

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
38. aukció, 86

Kalapos fiú

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
38. aukció, 87

Trén

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
37. aukció, 12

Vonul a tábor

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
37. aukció, 104

Várakozás

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
37. aukció, 106

Ülő csavargó

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
37. aukció, 107

Pihenő katona

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
37. aukció, 111

Kalapos fiú portréja

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
37. aukció, 112

Folyóparti látkép

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
37. aukció, 113

Zugligeti erdő

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
36. aukció, 27

Ablaknál álló csavargó

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
36. aukció, 31

Nyírfák

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft
36. aukció, 38

Kalapos fiúportré

Kikiáltási ár: 1 100 000 Ft
36. aukció, 93

Szurdok

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
36. aukció, 94

Erdő belseje

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
36. aukció, 95

Cigarettázó fiú kalapban

Kikiáltási ár: 1 100 000 Ft
36. aukció, 113

Vonuló katonák, 1915-1918

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
35. aukció, 3

Katonaportré

Kikiáltási ár: 140 000 Ft
35. aukció, 4

Citadella

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
35. aukció, 15

Padon ülő

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
35. aukció, 30

Férfi portré (Kurdy Bálint)

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
35. aukció, 31

Tükröződés

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
35. aukció, 34

Erdő őszi fényben

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
35. aukció, 35

Patakban

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
35. aukció, 62

Dohányzó katona

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
35. aukció, 63

Lövészárok (Trén)

Kikiáltási ár: 1 900 000 Ft
35. aukció, 160

Budafoki barlanglakás

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
35. aukció, 161

Havas csúcsok

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
34. aukció, 2

Széken ülő fiatal fiú

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
34. aukció, 19

Tátrai táj

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
34. aukció, 36

Tavaszi eső után

Kikiáltási ár: 20 000 000 Ft
34. aukció, 38

Rőzsegyűjtők

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
34. aukció, 104

Borongós folyópart

Kikiáltási ár: 3 500 000 Ft
34. aukció, 125

Nincs munka

Kikiáltási ár: 420 000 Ft
34. aukció, 158

Lugas

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
33. aukció, 3

Várudvar, Kikötő

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
33. aukció, 13

Tátrai táj

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
33. aukció, 23

Katonák az erdőben

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
33. aukció, 24

Lövészárok

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
33. aukció, 44

Uszályok a ködben

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
33. aukció, 65

Halott katona

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
33. aukció, 66

Kucsmás férfi

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
33. aukció, 86

Téli táj patakkal

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft