Mednyánszky László
Mednyánszky László arcképe

Mednyánszky László arcképe

<

Mednyánszky László

(1852-1919)
A felvidéki nemesi családból származó ~ a kiegyezés idején a család nagyőri birtokán magántanulóként végezte iskoláit, és közben Thomas Ender útmutatásával akvarelleket készített. Már ekkor kitört a főúri származásával járó korlátok közül, kamaszkorának nagy barátsága egy uradalmi kocsishoz fűzte. Noha 1871-ben a család tanácsára Zürichben mérnöknek tanult, 1872-ben már a müncheni festészeti akadémián a Cornelius-utód Streuhuber tanítványa. Unta a formalisztikus akadémiai stúdiumokat, és nem érezte magát jobban Seitz festőiskolájában sem. Bécsben számos inspiráció érte az ún. Stimmungsimpressionismus köreiből, különösen E. J. Schindler és Tina Blau, ill. barátja, Bernatzik révén, tartósan azonban ez a hangulatképfestő irányzat sem tudta lekötni. 1873-ban a párizsi akadémián Isidore Pils történelmi zsánerfestő tanítványa lett, aki háborús képeket is festett. Talán ő keltette fel a későbbi önkéntes hadirajzoló figyelmét e téma iránt, bár ehhez nem kellett sok ösztönzés. ~ egészen rendkívüli érdeklődéssel követett minden olyan eseményt, amelyben a természet vagy az emberi természet erői katasztrófákban vagy „természetteli küzdelemben” nyilvánultak meg. Első festői periódusában (1897-ig), amely időszak termésének legnagyobb hányada a Szlovák Nemzeti Galériában található, előszeretettel festett temetéseket, haldoklókat, árvizeket, foglyokat, sebesülteket (Sebesült halász, Pozsony, Slovenská národná galéria, Térdeplő elítélt, Nagyőr, Slovenská národná galéria). Az ifjú báró az elesettek iránt szokatlan empátiát tanúsított, amit a Justh Zsigmond és köre (Debating Society) reformeszméivel való ismeretség csak elmélyített. A szociális érzékenységen messze túlmenő elemi érdeklődés fűtötte minden drámai jelenség iránt, legyen az tájban vagy figurában kifejezhető. E drámaiságnak főleg passzív, elszenvedő aspektusa érdekelte második alkotói korszakában (1911-ig), amikor Millet, a korai Van Gogh és Daumier hatásától sem mentes, ám az európai művészetben egyedülálló monumentális, magányos csavargóképeinek java született (Ágrólszakadt, Szolnok, Damjanich János Múzeum; Verekedés után, Magyar Nemzeti Galéria). Panteisztikus, keleti miszticizmustól-buddhizmustól, japanizmustól áthatott szemléletében – amelyet az 1904 körül hallgatott teozófiai előadások és Blavatsky műveinek ismerete alapoztak meg – természet és emberi természet egy és ugyanaz, mindkettőt egy ritmus járja át. Első világháborús harctéri képein a halottak morbid összhangban, egyfajta érzéki gyönyörűséggel olvadnak a tájba (Enyészet, Kecskemét, Cifra Palota). Ugyanaz a fojtott, melankóliával színezett eufória sugárzik a főképpen tátrai tengerszemeket, a Magas-Tátra csúcsait, a tarpataki vízesést stb. ábrázoló tájképeiből, mint Goya vagy Rembrandt festői mélységével vetekedő csavargóképeiből. Párizs nyomortanyáin kóborolt, rongyszedőnek adva ki magát, miközben Munkácsyval és Zichyvel tartotta a kapcsolatot, képei pedig szerepeltek az ezredéves világkiállításon és 1897-ben a párizsi Georges Petit galériában (élete egyetlen) önálló tárlatán. Mindenét elosztogatta, számos csavargót támogatott a beckói uradalomból még csordogáló pénzzel. Anyagi zavaraiból csak a Singer és Wolfner céggel kötött szerződése (1903) segítette ki, ennek köszönhetjük, hogy 3–4000-re becsült, a világban szétszóródott műve közül sikerült egybentartani a legjobbakat (Wolfner-gyűjtemény). Egész életében görög betűkkel vezetett titkosított naplóiban és vázlatfüzeteiben rajzok és akvarellek ezrei maradtak ránk. Noha családi kötelékei a Felvidékhez kapcsolták, kóborlásai során megfordult Itáliában, Franciaországban, bérelt műtermet Pesten és Bécsben egyidejűleg. Nyughatatlan természete, mássága űzte egyik helyről a másikra. Így jutott el a szolnoki művésztelepre is, ahol, bár alföldi és tiszai tájképek mellett a művésztelep-alapítók között szereplő aláírása is bizonyítja az Alföld iránti szeretetét, nem sokáig maradt (Mocsaras táj, Szolnok, Damjanich János Múzeum). A barbizoni igazodást, különösen Corot hatását hamar meghaladó tájképei mellett mind expresszívebb, örök éjszakába fúló jelenetek tűnnek fel, amelyekből bestiális tekintetek villannak felénk. Harmadik, expresszív korszakában (1911–19) ecsetkezelése oldottá vált, mind többet használt spachtlit, rongyot, kivakarásos, kitörléses technikával vagy alapozás nélkül készült, „prima” festésű képeihez, amelyekben egyre gyakrabban foglalkozik erőszakos cselekménnyel, az akcióval magával (Rablótámadás; Lincselés, mindkettő Szolnok, Damjanich János Múzeum), hogy azután a fehér háborús képeken visszatérjen az azt elszenvedők (menekülők, foglyok) szimbolikus érvényre emelt ábrázolásaihoz (Szerbiában, Magyar Nemzeti Galéria). Tanítványai és védencei (Katona Nándor, Zich Ferenc, Szepesi-Kuszka Jenő, Piroska István) sorából messze kiemelkedik Farkas István, de közvetett hatása az alföldi festészet egyes alakjainál is érezhető. Az első világháború kitörésekor a 62 éves művész harctéri szolgálatra jelentkezett. Hadirajzolóként járta a frontokat, ahol megsebesült. 1919-ben nyomorúságos körülmények között halt meg bécsi műtermében.
22. aukció, 137

Hűvösvölgyi részlet

Kikiáltási ár: 350 000 Ft
22. aukció, 138

Erdő belseje

Kikiáltási ár: 950 000 Ft
22. aukció, 172

Utcarészlet; hátoldalon: Vázlat

Kikiáltási ár: 250 000 Ft
22. aukció, 173

Tábori konyha

Kikiáltási ár: 280 000 Ft
22. aukció, 174

Kalapos férfi

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
22. aukció, 183

Tátrai táj

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
22. aukció, 195

Éjszaka

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
21. aukció, 10

Nyírfa tanulmány

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
21. aukció, 21

Tengerszem a Tátrában

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
21. aukció, 22

Erdőrészlet

21. aukció, 34

Őrszem

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
21. aukció, 40

Beckói romok

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
21. aukció, 47

Olvadás

Kikiáltási ár: 6 000 000 Ft
21. aukció, 49

Férfiportré

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
21. aukció, 51

Hóolvadás, 1908-1912

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
21. aukció, 147

Vízparti táj figurával, 1900-as évek első fele

Kikiáltási ár: 4 200 000 Ft
21. aukció, 245

Alkonyi erdő

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
20. aukció, 23

Koratavasz

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
20. aukció, 24

Virágzó liget

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
20. aukció, 43

Patakparti fák

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
20. aukció, 45

Vízesés

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
20. aukció, 50

Falu

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
20. aukció, 209

Őszutó

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
20. aukció, 227

Alkonyi fény a folyóparton

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
19. aukció, 30

Kalapos férfi

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
19. aukció, 67

Tátrai táj házikóval

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
19. aukció, 68

Beckói romok

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
19. aukció, 70

Csavargó

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
19. aukció, 72

Piaci jelenet

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
19. aukció, 85

Alkonyi erdőrészlet

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
19. aukció, 187

Őszi délután

Kikiáltási ár: 7 000 000 Ft
18. aukció, 38

Folyóparti táj

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
18. aukció, 46

Vízparti fák

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
18. aukció, 116

Téli erdőrészlet

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
18. aukció, 228

Flissch látképe

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 31

Beckó vára (A várhegy, tetején romokkal), 1890 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 32

Beckói vártemető (A várhegy oldala, elöl temetővel), 1890-es évek

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 33

Beckói romok, 1890-es évek

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 34

Beckói romok, 1890-es évek

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 36

Zúzmarás erdő (Szeles hajnal), 1896 előtt

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 37

Virágzó fák, 1890-es évek

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 38

Téli utca, 1890-es évek

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 39

Itatás a Tátrában, 1900 és 1905 között

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 40

Csirkefogó, 1897 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 101

Csavargók az éjszakában, 1911 és 1913 között (Zsákkal osonók)

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 102

Téli tájban vonuló katonák, 1914

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 103

Pihenő katonák, 1916-1917 körül

17. aukció, 53

Virágzó fák

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
17. aukció, 54

Pajta virágzó fával

Kikiáltási ár: 260 000 Ft