Kmetty János
Kmetty János munka közben

Kmetty János munka közben

<

Kmetty János

(1889-1975)
Mesterei: Kassán Halász-Hradil Elemér, Budapesten Szablya-Frischauf Ferenc szabadiskolájában, majd Ferenczy Károlynál tanult. 1911: Párizsban a Julian Akadémiát látogatta. A Képzőművészek Új Társasága alapító tagja, elnöke, 1911-1912 között a kecskeméti, majd 1924-ben és 1929-1931 között a Nagybányai Művésztelepen dolgozott. A 30-as évektől egyre gyakrabban járt Szentendrére, 1945-től a szentendrei művésztelep tagja, 1946-tól a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, a festő tanszék vezetője 1969-ig. 1960-ban a Fényes Adolf terembeli kiállítása után a bemutatott alkotásokat Miskolc és Pécs múzeumának adományozta. Hagyatéki anyaga 1976-ban kerül a Szentendrei Múzeumhoz. 1981-ben nyílt meg állandó kiállítása Szentendrén. 1946: a Szinyei Társaság díja; 1949: Kossuth-díj; 1959: érdemes művész; 1965: kiváló művész; 1969: a Munka Érdemrend arany fokozata; 1974: a Magyar Népköztársaság Zászlórendjének II. fokozata. Korai képeit még impresszionisztikus felfogás jellemzi. Mint ahogy önéletrajzában írta, az impresszionizmuson, majd Cézanne megértésén keresztül jutott el a kubizmusig. A magyar művészetben az első kubisztikus művek egyik alkotója. A fordulatot az 1911-es párizsi útja eredményezte, ahol Cézanne, Picasso és a kubisták művészetét, valamint a Louvre klasszikusait tanulmányozta. Ettől az időtől kezdve foglalkozott a kép motívumának geometrikus síkokra és alakzatokra való bontásával, majd újraszerkesztésével (Önarckép almával, 1912). Ugyanakkor hidegkék háttér elé állított robusztus, egy- vagy kétalakos férfi és női aktok ábrázolásával kutatott újabb képépítési metódust, amelyben a fény-árnyék hatás is szerepet játszik, ami számos tízes évekbeli festményén fontos kompozicionális eszköz maradt (Nő pohárral). A kecskeméti művésztelepen megismerkedett a nagybányai neósok képeivel. A kecskeméti tájképeiből áradó panteisztikus hangvétel sokalakos, köztük biblikus kompozícióin is érződik (Hegyi beszéd, Mennybemenetel stb.). A reneszánsz szigorú kompozícióit idéző festmények az idealizált jövő, a megépíthetőnek hitt új, tökéletes világ megfogalmazásai. A tárgyi világ elemei a tiszta egyensúly kifejezésének eszközeivé válnak; tájképei, csendéletei, önarcképei megszerkesztett rendbe illeszkednek. Önarcképei a jövőt építő, tudatos cselekvéseket végző embertípust jelképezik. Ezeken az eszméken keresztül került kapcsolatba Kassák Lajos és a köréje csoportosuló aktivisták körével, kiállításaikon szerepel. ~t a Tanácsköztársaság belső emigrációba kényszerítette. 1920-ban kiadott rézkarcmappája azonban új felfogást közvetít: a patetikus hangvétel helyett a szubjektívebb ábrázolásmód válik jellemzővé. Egyik alapító tagja az akkori magyar képzőművészeti életben a progresszív törekvéseket képviselő, az 1924-ben alapított Képzőművészek Új Társaságának, amelynek később alelnöke lett, majd a Szocialista Képzőművészek Csoportjához társult. 1927-ben újra Párizsban járt, ahol tudatosabban tanulmányozta példaképeit. A tárgyi világ analízisét, geometrikus rend szerinti újraalakítását példázzák síkban tartott csendéletei, nagybányai utcaképei. A képépítés eszközei a látvány analízise során született síkok, színek és a látvány fontosabb motívumai, amelyeket a kép rejtett szerkezete tesz hangsúlyossá. Színvilága kivilágosodik, megélénkül. A 30-as évektől kezdve egyre több időt töltött Szentendrén, ahol expresszionisztikus szín- és ecsetkezelésű, atmoszferikus hatású képeket festett. Szentendre válik témájává mind gyakrabban könnyű akvarelljeinek, olajfestményeinek. A képek szerkezeti vázát hangsúlyozó kompozíciót a lágyabb körvonalak, finomabb pasztellszínek teszik oldottá. Hamarosan azonban felhagyott a lágyabb stílussal, visszatért a szigorúbb, kubisztikus formákhoz, tárgyait pedig széles fekete kontúrokkal övezte. 1945 után a Magyar Művészeti Tanács tagjaként aktív közéleti szerepet vállalt, hitt a társadalmi fejlődésben. Ezt példázza az 50-es évek új témája: munkásokat ábrázolt gyári környezetben munka vagy pillanatnyi pihenő közben. Az építő, a munkások, a festő, az anya mint a társadalom aktív és nélkülözhetetlen szereplői kerültek középpontba a 60-as évek kékes színnel átfogott, hosszúra nyújtott kompozícióinál. A kompozíciót kontúrral jelzett rombusz alakú, illetve romboid síkokra bontotta. A figurák mögött vertikális és horizontális metszésekkel megrajzolt szentendrei házak és háztetők láthatók. Utolsó alkotói korszakában üvegablakokat és nonfiguratív üvegkompozíciókat készített különböző színű üvegdarabokat és gombokat üveglapra ragasztva vagy betonba illesztve. Festett üvegablakai az ólomkeretes üvegablakokat imitálják: a festményeiről ismert romboid alakú síkok fekete kontúrjai az ólomsíneket idézik fel. Egész életét szigorú etikai tartás jellemezte, önéletrajzi és művészetelméleti írásai a korszak fontos dokumentumai.
26. aukció, 7

Budai látkép

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
26. aukció, 19

Szentendre a Szamárhegy felől

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
24. aukció, 59

Sétáló pár Szentendrén

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
24. aukció, 125

Beszélgetők Nagybányán

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
24. aukció, 126

Városszéle

Kikiáltási ár: 260 000 Ft
24. aukció, 133

Olvasó nő, 1910-12

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
23. aukció, 151

Kék szoba, Hátoldalon: Dombos vidék fával

Kikiáltási ár: 3 400 000 Ft
A Dévényi-gyűjtemény, 84

Hommage á Barcsay, 1970 körül

A Dévényi-gyűjtemény, 109

Csendélet KUT-katalógussal, 1930 körül

21. aukció, 32

Önarckép, 1925 körül

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
21. aukció, 98

Mennybemenetel, 1913

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
21. aukció, 157

Kubista csendélet Revue folyóirattal, 1930

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
20. aukció, 8

Csendélet

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
20. aukció, 25

Kék üveges csendélet

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
20. aukció, 86

Csendélet

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
20. aukció, 236

Városliget, 1910 körül

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 8

Csendélet szoborral, 1913

19. aukció, 20

Parkrészlet

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
18. aukció, 187

Séta a folyóparton

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 106

Városligeti táj, 1912 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 108

A Nyári kaszinó épülete Kecskeméten, 1913 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 109

Almát tartó nő, 1916 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 117

Mennybemenetel, 1913

16. aukció, 183

Utcán szemlélődő

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
15. aukció, 17

Utcarészlet

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
15. aukció, 84

Nagybányai alkony

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
15. aukció, 89

Csendélet

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
15. aukció, 90

Enteriőr virággal

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
15. aukció, 189

Női portré

Kikiáltási ár: 4 200 000 Ft
15. aukció, 206

Hónapos szoba, 1910

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
14. aukció, 165

Nagybányai utca

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
13. aukció, 21

Csendélet kancsóval és almával

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
13. aukció, 194

Szentendrei háztetők

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
13. aukció, 202

Pihenő festő

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
12. aukció, 20

Kisvárosban

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
10. aukció, 77

Kecskeméti templom, 1923

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
10. aukció, 199

Csendélet kancsóval és narancsokkal, 1930-as évek második fele

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
9. aukció, 9

Séta Szentendrén

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
9. aukció, 172

Önarckép palettával

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
8. aukció, 131

Szentendre

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
8. aukció, 132

Ablakból

Kikiáltási ár: 480 000 Ft
8. aukció, 146

Csendélet könyvvel

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
8. aukció, 165

Kalapos önarckép

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
7. aukció, 77

Álló női akt, 1916 körül

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
7. aukció, 83

Asztali csendélet

Kikiáltási ár: 440 000 Ft
7. aukció, 85

Szentendrei háztetők

Kikiáltási ár: 440 000 Ft