Rippl-Rónai József
Rippl-Rónai József

Rippl-Rónai József

<

Rippl-Rónai József

(1861-1927)
Tanulmányait félbehagyva patikussegéd lett szülővárosában, majd Budapesten gyógyszerészi mesteroklevelet szerzett. Szakmáját azonban rövidesen otthagyta és gróf Zichy Ödönéknél házitanítóskodott. Rajzórákat vett egy jezsuita szerzetestől. 1884 februárjától három évet töltött a müncheni művészeti akadémián, mesterei J. C. Herterich és W. Diez voltak, ahol inkább rajzolt, ebből az időszakból megmaradt képei a zsánerfestészet kevéssé sikeres hívének mutatják. A müncheni művészet specialitása – a történelmi és életképfestészet – festői alkata számára nem kínált fogódzót. 1887 márciusában Párizsba ment, ahol felkereste Munkácsy Mihályt, aki segédjévé fogadta. Három éven át az amerikai műpiac számára másolta a beteg mester képeit. Kiállításokra, névtelen művészek műtermébe járt. Még Munkácsy segédje volt, amikor első jellegzetes képét megfestette, Nő fehérpettyes ruhában (1889, Magyar Nemzeti Galéria). Eltávolodott Munkácsytól, nevét Rónaira magyarosította, képeit így kezdte szignálni. Kis női portrék sorát kezdte festeni, 1892-ben megszületett egyik főműve, a Kalitkás nő (Magyar Nemzeti Galéria), amely már mindarról a kifejezőerőről, sajátos színkultúráról, formálási biztonságról és a egyediségről tanúskodik, amely 1889-től 1901-ig tartó „színredukciós” vagy „fekete” korszakát, a párizsi időszakot jellemezte. A színek és a vonaljáték dekoratív keresettsége a francia szecesszió, az art nouveau klasszikus mestereként mutatja ~t. Leginkább litográfiáinak tömeg- és vonalritmusát jellemzik szecessziós megoldások. A formákat körülölelő lendületes körvonalak, a harmadik dimenzió háttérbe szorítása utalnak a francia Nabis-csoporttal való stílusrokonságra. Párizsi korszakának festményei a fekete, a sötétzöld és a barna s visszafogott harmóniájára építettek (Ágyban fekvő nő, 1891, Magyar Nemzeti Galéria; Kuglizók, 1892, Magyar Nemzeti Galéria; Fátyolos hölgy, 1894, Magyar Nemzeti Galéria; Karcsú nő vázával, 1894, magántulajdon; Öreganyám, 1894, Magyar Nemzeti Galéria). Amikor ~ 1894-ben kiállította Öreganyám című képét, Gauguin és a Nabis művészei társukká fogadták az addig ismeretlen magyar festőt. Bár még évekig Párizsban maradt, 1896-tól egyre több szállal kötődött Magyarországhoz. ~nak Párizsban két önálló kiállítása volt, 1892-ben a Palais Galériában, 1897-ben S. Bing Art Nouveau szalonjában. 1899-ben Banyuls-sur-Mer-be látogatott barátjához, a szobrász Aristide Maillolhoz. Az ott töltött három hónap alatt sokat dolgozott, és ez az időszak oeuvre-jében – megújuló stílusjegyei miatt – körülhatárolható stílusperiódusként értékelhető. A pireneusi táj, a tenger látványa képein oldja a szigorú színredukciót, „fekete” korszaka véget ért. Itt festett legjelentősebb képének, az Aristide Maillol portréjának (1899, Párizs, Musée d’Orsay) tompa színessége és a harmadik dimenzió újraalkalmazása lényegében következő korszakát előlegezi. 1900 decemberében a budapesti Royal Szállóban, majd 1902-ben a Merkur Palotában nyílt kiállítása. Noha csak néhány elismerő kritikát kapott műveire, egyébként közöny fogadta, a hazatérés mellett döntött. Ödön öccséhez, Somogyszalókra költözött, ahonnan ostendei, moszkvai utakat tett. 1902-ben vette meg első házát Kaposvárott. Hazatelepülése új festői korszaka nyitánya. „Idehaza az intim élet adta meg az inspirációkat” – írta 1911-ben a Nyugat kiadásában megjelent Emlékezéseiben. A Párizsban festett képein követett stílusfegyelem, a lírai érzékenység és visszafogottság átadta helyét az emberekre, hangulatokra fogékony, a környezetét empátiával figyelő mesélőnek. Új figurákkal népesültek be képei: öregedő szüleivel, a békésen pipázgató, a művésszel atyafiságban lévő Piacsek bácsival – életének szeretett és jól ismert tanúival. A Szomorúság (1903, Magyar Nemzeti Galéria), a Karácsony (1903–04, Magyar Nemzeti Galéria), az Amikor az ember visszaemlékezéseiből él (1904, Magyar Nemzeti Galéria), a Piacsek bácsi babákkal (1905, Magyar Nemzeti Galéria) a legismertebb darabjai 1902–1908-ig tartó stíluskorszakának. E képein felragyognak a színek, megnyílik a tér. A vidéki szobácskák biedermeier bútoraikkal a valóságos tér látszatát keltik, a festő már nem törekszik síkszerűségre. Enteriőrjei egy-egy lélekállapot, hangulat, a magány, a meghitt pillanatok belülről látott és érzelmileg átélt művészi interpretációi. Végre Magyarországon is elismerték. 1906-ban a Könyves Kálmán Szalonban rendezett gyűjteményes kiállításán és az azt követő árverésen minden képe elkelt. Híres és gazdag ember lett, a művészeti közélet vezető személyiségei közé került. A kaposvári Róma-dombon házat és birtokot vásárolt (ma ~ Emlékház), Budán műtermet bérelt, a teleket itt töltötte. Stílusán 1908 táján újabb változás figyelhető meg, igyekezett lépést tartani a nyugat-európai áramlatokkal. E „pöttyös” képeit, amelyeket ő „kukoricásnak” nevezett, leginkább a francia fauve-csoport törekvéseivel lehet rokonítani. A hangsúlyozott kontúrok széles ecsettel felvitt, keveretlen lokálszíneket ölelnek körül. A durván egymás mellé helyezett festékfoltok csak bizonyos távolságból keltik az egységes felület hatását. Az ábrázolt figurák kitöltik a képteret, és újra redukálódni látszik a harmadik dimenzió. E formai újításokon kívül személyes kapcsolata is megváltozott az ábrázolt témával. A beleérzés, az azonosulás átadja helyét az ábrázolási folyamatokat tiszta logikával, intellektuális megfontolásokkal szemlélő művésznek. 1910-ben feleségével Franciaországba utazott. Hazatérve magukkal hozták Lazarine elárvult unokahúgát Paris Anette-t (Anella); a pöttyös korszakban sok portré készült róla. Itt figyelhető meg, milyen mesterien állította ~ a harsogó színű technikát a jellemábrázolás szolgálatába (Lazarine és Anella, 1910, magántulajdon; Petrovics Elek és Meller Simon arcképe, 1910, magántulajdon; Szinyei Merse Pál, 1911, Magyar Nemzeti Galéria; Lajos és Ödön, 1911, Fővárosi Képtár). Az első világháború kitörése Franciaországban érte, ahol mint ellenséges ország alattvalóját kémnek tekintették, és hét hónapra internálták. Lazarine és Anella követte a fogságba, ahol ~ ontotta környezetéről a rajzokat. 1915-ben, hazatérte után ezeket a háborús rajzokat és festményeit kiállította. Legtöbb kiállítása az Ernst Múzeumban volt, amelynek lépcsőházi üvegablakát (1912) ő alkotta. Ez az üvegablak és a Schiffer-villa pannója (1911, Magyar Nemzeti Galéria) szemlélteti, hogy az általa képviselt dekoratív stílus a monumentális feladatokra is alkalmas lett volna. 1919-ben készült utolsó olajképe, a Bányai Zorka fekete ruhában (Magyar Nemzeti Galéria). Zorka a művész ekkor induló pasztellportré korszakának érzelmileg is kiemelt fontosságú modellje. A pasztelltechnikának ~ mindig is a mestere volt, de a kréta mostantól egyedüli kifejezőeszközévé vált. Portrék százai tanúsítják a magyar festőművészet történetében egyedülálló könnyedségét, megfigyelőkészségének, jellemlátásának láthatatlan eszközökkel szuggerált intenzitását. E korszak kiemelkedő darabja a Nyugat című folyóirat halhatatlan személyiségeit ábrázoló portrésorozata (Babits Mihály, 1923, Magyar Nemzeti Galéria; Móricz Zsigmond, 1923, magántulajdon; Szabó Lőrinc, 1923, magántulajdon; Karinthy Frigyes, 1925, Petőfi Irodalmi Múzeum) és önarcképeinek sorozata (Magam képe vörös sipkában, 1924, Magyar Nemzeti Galéria).
A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 82

Piacsek bácsi a Niklay lányokkal, 1907

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 83

Csendes délután a Római villa kertjében

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 84

Szoba karácsonyfával, 1910 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 85

Anella virágot tart, 1911

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 91

Szőlős csendélet, 1912

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 93

Narancsos csendélet, 1910 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 94

Krizantémos csendélet, 1910 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 95

Városi forgatag, 1914

17. aukció, 110

Női portré

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
17. aukció, 129

Fürdőzők a siófoki parton

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
17. aukció, 181

Uzsonna a Roma-villa kertjében

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
16. aukció, 173

Zorka fehér blúzban, 1917

Kikiáltási ár: 9 500 000 Ft
15. aukció, 31

A brüsszeli nagy park (A brüsszeli nagy park tóval), 1901

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
15. aukció, 100

Fiatal lány sárga ruhában

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
15. aukció, 196

Kék kalapos nő

Kikiáltási ár: 3 500 000 Ft
14. aukció, 12

Langsfeld Muki fotográfus portréja, 1916

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
14. aukció, 28

Pihenő család a hévízi gyalogúton

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
14. aukció, 54

Társaság a kastélyparkban, 1907

Kikiáltási ár: 15 000 000 Ft
14. aukció, 91

Sárga masnis kislány (Holló Sára)

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
14. aukció, 122

Vöröshajú nő

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
14. aukció, 125

Férfiportré (Dr. Holló Lajos ügyvéd)

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
14. aukció, 131

Bretagne-i népünnep (Falusi ünnep, Vasárnap délután)

Kikiáltási ár: 9 500 000 Ft
14. aukció, 174

Somogyi táj

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
14. aukció, 195

Hátakt

Kikiáltási ár: 10 000 000 Ft
13. aukció, 174

Töprengő nő kék blúzban, 1905 körül, Kaposvár

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
13. aukció, 175

Hölgy zöld kalapban, 1913

Kikiáltási ár: 4 800 000 Ft
13. aukció, 185

Kalapos nő szőrmegalléros kabátban

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
13. aukció, 196

Francia katonák

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
12. aukció, 74

Rózsaszín masnis kislány

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
11. aukció, 73

Vöröskontyos női fej, 1891

Kikiáltási ár: 7 500 000 Ft
11. aukció, 154

Fiatal nő vörös kalapban, 1911-1912 körül

Kikiáltási ár: 14 000 000 Ft
11. aukció, 191

Lovak és csikók

Kikiáltási ár: 280 000 Ft
11. aukció, 199

Önarckép pipával, 1922

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
10. aukció, 10

Két akt, 1916

10. aukció, 96

Baromfiudvar, 1910 körül

Kikiáltási ár: 8 500 000 Ft
10. aukció, 158

Madarász Viktor ravatala, 1917

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
9. aukció, 72

Női arckép, 1887

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
9. aukció, 141

Banyuls, 1899

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
9. aukció, 174

Eichenwald főorvos portréja, 1915

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
8. aukció, 148

Zorka kék blúzban, zöld szelencével

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
8. aukció, 149

Aratók, 1920

Kikiáltási ár: 950 000 Ft
8. aukció, 150

Leányka babával, 1906

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
7. aukció, 20

Ostende-i kabinok

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
7. aukció, 134

Interieur, 1904 (Sárga szobában egy öreg nő)

Kikiáltási ár: 3 500 000 Ft
6. aukció, 86

Vöröshajú leányka

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft