Hincz Gyula
Hincz Gyula arcképe, 1950-es évek

Hincz Gyula arcképe, 1950-es évek

<

Hincz Gyula

(1904-1986)
1922-1929: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Rudnay Gyula, Vaszary János. 1928-ban berlini tanulmányútján Scheiber Hugó közvetítésével kapcsolatba került H. Waldennel, és 1929-ben Moholy-Nagy közreműködésével szerepelt a Sturm Galériában. 1928-ban az Új Művészek Egyesülete, 1929-ben a Képzőművészek Új Társasága tagja. 1930-1931 között római ösztöndíjas. 1943-ban Erdélyben festett. 1947-1948 között koreai, kínai, vietnami tanulmányút. 1946-1949: a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára. 1949-1963: a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára. 1952, 1957: Munkácsy-díj; 1958: Kossuth-díj. 1958-1963 között a Magyar Iparművészeti Főiskola igazgatója. 1964: érdemes művész, 1968: kiváló művész. Nyitottság, vitalitás, expresszív erő jellemezte hajlékony munkásságát. Kiváló technikai tudása és alkalmazkodó, mindent magába olvasztó készsége révén a legkülönbözőbb mesterek és irányzatok nyomták rá munkásságára bélyegüket. Korai rajzain, rézkarcain az aktivisták kuboexpresszív formanyelve cseng vissza, manierisztikusan megnyújtott formákkal, dramatizáló fény-árnyék kontrasztokkal. Érzékeny fakturális hatásokat kihasználó 1925-1926-os rézkarcai Bernáth Aurél 1922-1924 között keletkezett karcaival mutatnak rokonságot. 1926-ban megérintette Párizsban a szürrealizmus, folyóirataikat, kiáltványaikat az elsők között hozta haza Magyarországra. Művészetére inkább a távol-keleti tusképek, s főleg Picasso volt egy egész életre szóló hatással. Csendéleteinek posztkubista rendjébe klasszicizáló motívumokat is felvett. Ezek a tus-, pasztell-, temperaképek dekoratív, absztraháló stílusukkal sajátos nosztalgikus álomvilágot közvetítenek. Kaleidoszkopikusan kavargó, már-már kozmikus látomások jelennek meg képein, melyek azonban a művészben rejlő erős dekorativitásra való törekvés bűvköréből nem tudtak teljesen kitörni. A Képzőművészek Új Társasága kiállításaiba franciás kötődése révén jól illeszkedtek képei. Biomorf, elvont kompozícióit “amöbaizmusnak” nevezte. 1929-1932 között absztrakt színpadterveket készített, 1933-ban egy könyvpavilont is. Az 1930-as évek második felében a megújuló expresszív magyar rajzművészet egyik jelentős mestere. Komor hangulatú Balaton-képeket festett az 1940-es évek elején. Frissítő erővel hatott koloritjára az erdélyi út 1943-ban. Számos tájképén megújult, expresszív színekkel jelentkezett az erdélyi, szász családi tradíció révén e vidék iránt érzett vonzalma. A II. világháború után folytatta elvont kompozícióit, kollázst is készített. Színpadtervek, grafikák, Anatole France-illusztrációk jelzik munkásságának széles skáláját. 1947-1948-as koreai, kínai, vietnami utazásai során az ősi távol-keleti vonalkultúra kalligrafikus jellege érintette meg. A művészt állandó kísérletező kedve, egyetlen művészeti irányzathoz sem kötődő, túlságosan is hajlékony habitusa engedte a megkövetelt szocreál vonzáskörébe, pl. a Május 1. c. kép megfestésére. 1950-1958 között a Béke cikluson dolgozott. Az esztétikai dogmákkal szembeni védekezés gyanánt folklorisztikus elemek keveredtek munkásságába, amikor a különböző tájak népviseleteit örökítette meg. A kötelező témák, zsánerjelenetek mellett intim hangulatú képei őrizték meg könnyed festőiségét. Tiszta vonalrajzú könyvillusztrációival méltán nyerte el 1959-ben a lipcsei könyvművészeti kiállítás ezüstérmét. Toll és ecset címmel jelent meg kötete 1965-ben Budapesten. Intim grafikái mellett ellátott monumentális, dekoratív feladatokat. 1956-1959 között született tervei nyomán készültek el a Fészek Klub gobelinjei: a Népek barátsága és a Martinász, 1967-ben a Debreceni Agrártudományi Egyetem gobelinje. Mozaikot tervezett Inotára, a Park Szálló előcsarnokába sgrafittót. Nagyméretű olajképei is erőteljes színű monumentális kompozíciók, melyeken a kor zaklatottságát montázsszerűen, a békevágyat elemi szimbólumokba, az emberi tudásba, alkotásba vetett hitét picassós motívumokba, figurákba tömörítette. Máskor az ősi indián művészetből merített a dél-amerikai társadalmak szabadsága mellett érvelve. 1970-ben a Budapesti Műszaki Egyetem V/2 épületének tizenhat részből álló üvegmozaikján a tudomány és a technika témája lehetővé tette számára a csaknem teljesen elvont fogalmazást. Sodró erejű formaritmus, új térértelmezés jellemzi alkotását. Ezután született a Gödöllői Agrártudományi Egyetem nagyméretű mozaikja, 1973-ban a SOTE nagy üvegablaka. Kísérletező kedvét élete végéig megőrizte. Próbálkozott kisplasztikával, égetett kerámiával is. Műveinek gyakori modellje volt felesége, akinek halála után – 1983-tól – csaknem teljesen felhagyott az alkotással.
75. tavaszi aukció, 183

Csendélet kilátással

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
13. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 120

Tér/Formák, 1975 körül

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
73. őszi aukció, 22

Kompozíció, 1975

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
11. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 20

Nagy Madár, 1971

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
69. Tavaszi Aukció, 153

Lebegő tárgyak (Melódia), 1968

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
68. Aukció, 28

Keletkezés II., 1972

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
68. Aukció, 179

Kertben

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
6. Háború utáni és Kortárs művek aukciója, 84

Kompozíció, 1972

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
1. Grafikai aukció (2021. április), 4

Akt műteremben madárral

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
1. Grafikai aukció (2021. április), 13

Nő vázával, 1927

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
64. aukció, 147

Törekvés, 1976

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
64. aukció, 198

Magány 1.

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
61. aukció, 16

Csendélet, 1966

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
58. aukció, 47

Csendélet, 1928

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
56. aukció (2017 október), 77

Munkát, kenyeret!

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
56. aukció (2017 október), 168

Csendélet, 1928

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft
55. aukció, 92

Csendélet, 1930 körül

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
Berlin – Budapest 1919-1933, 110

Csendélet viadukttal, 1928

Berlin – Budapest 1919-1933, 112

Csendélet, 1929

Berlin – Budapest 1919-1933, 114

Nagyváros (Gyár), 1928

Berlin – Budapest 1919-1933, 118

Tengerparton, 1931

Berlin – Budapest 1919-1933, 120

Absztrakt csendélet, 1928

Berlin – Budapest 1919-1933, 121

Kompozíció, 1929

Berlin – Budapest 1919-1933, 122

Fej, 1928

53. aukció, 163

Hárfázó

Kikiáltási ár: 120 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 40

Csendélet, 1928

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 73

Csendélet viadukttal, 1928

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 135

Kert

Kikiáltási ár: 80 000 Ft
49. aukció, 71

Csendélet, 1928

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
45. aukció, 26

Csendélet csészével

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
43. aukció, 78

Síkok vázával, 1965

Kikiáltási ár: 420 000 Ft
32. aukció, 35

Síkok vázával, 1965

Kikiáltási ár: 320 000 Ft
32. aukció, 87

Holdherceg, 1928

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
Soros árverés, 33

Piros sapkás férfi

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
27. aukció, 156

Fej, 1928

Kikiáltási ár: 2 600 000 Ft
27. aukció, 242

Kompozíció hölggyel

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
26. aukció, 155

Kisvárosi részlet

Kikiáltási ár: 460 000 Ft
23. aukció, 40

Olvasó férfi, 1976

Kikiáltási ár: 480 000 Ft
20. aukció, 210

Centrális formák

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
20. aukció, 218

Repülő világ

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 118

Női arckép, 1930-as évek?

19. aukció, 112

Expresszív táj

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
18. aukció, 16

Férfiportré, 1964

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
17. aukció, 67

Kompozíció, 1976

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
15. aukció, 56

Dzsungel

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
14. aukció, 104

Madarak

Kikiáltási ár: 260 000 Ft
13. aukció, 108

Formák játéka, 1975

Kikiáltási ár: 350 000 Ft
12. aukció, 87

Labdázók II, 1930-as évek

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
11. aukció, 107

Csendélet, 1966

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
9. aukció, 165

Groteszk alak

Kikiáltási ár: 380 000 Ft