Czigány Dezső
Czigány Dezső csellózik

Czigány Dezső csellózik

<

Czigány Dezső

(1883-1938)
1898–1900 között tanulmányokat folytatott az Iparművészeti Iskola díszítőfestő szakán és a Mintarajziskola vendéghallgatójaként Budapesten, valamint a müncheni akadémián. 1900 nyarán Hollósy Simon tanítványaként tartózkodott először a nagybányai művésztelepen. Ebben az évben magyarosította nevét Czigányra. A budapesti Műcsarnokban 1902 tavaszán mutatkozott be a hazai közönség előtt. 1904 őszén utazott első ízben Párizsba, ahol előbb Jean Paul Laurens tanítványa volt a Julian Akadémián, majd a Jacques Émile Blanche körül csoportosuló nemzetközi festőtársasággal került kapcsolatba. Hazatértét közvetlenül megelőzően, 1906-ban részt vett a Salon des Indépendants tavaszi tárlatán, és a Société des Artistes Indépendants tiszteletbeli tagjává választotta. 1906 őszén Ferenczy Károly tanítványaként ismét beiratkozott a Mintarajziskolába. Komolyabb gyűjteménnyel először 1907-ben szerepelt a budapesti Könyves Kálmán Szalon Ifjúság című tárlatán. Ebben az évben került baráti kapcsolatba Ady Endrével, akinek több képmását is megfestette, és akinek hatására áttért a református hitre. 1908-ban csatlakozott a Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köréhez (MIÉNK). 1909-ben részt vett a Bölöni György által Kolozsvár– Nagyvárad–Arad útvonalon szervezett Új Magyar Festők és a későbbi Nyolcak első együttes fellépésének számító Új Képek kiállításokon. 1911-ben a Nyolcak tagjaként állított ki. 1912-ben a budapesti Park Szanatórium később megsemmisült falképein dolgozott, és beköltözött a Százados úti művésztelepre. A Tanácsköztársaság alatti művészképzésben betöltött szerepe miatt a Magyar Képzőművészek Egyesülete 1920-ban kizárta tagjai sorából. Ezt követően budapesti szabadiskolákban tanított, majd 1924-ben belépett a Képzőművészek Új Társaságába (KUT). 1925–30 között Párizsban és Nizzában élt. 1928-ban szerepelt a Velencei Biennálén. 1930-ban végleg hazatelepült, és csatlakozott a Magyar Képzőművészek Országos Szövetségéhez. 1938. január elsején, tragikus körülmények között hunyt el Budapesten. Hagyatéki kiállítását 1944-ben rendezték. A századforduló körüli években dominánsan sötét színvilágú, realista önarcképeket és portrékat festett. Ezt követően Hollósy hatására az impresszionizmussal kacérkodó plein air naturalizmus irányát követte. E korszakának egyik nagy összefoglalásaként értékelhető és eredendő lélekábrázoló képességének kiváló bizonyítéka a költőbarátját bemutató ún. Boros Ady című képe (1907–1908 körül, lappang). A párizsi tartózkodása során megismert francia posztimpresszionisták és Matisse művészetének hatása 1908–1909-től mutatkozik meg festészetében. A fauve-ok irányát Félix Vallotton szecessziós dekorativitásával ötvöző főműve az Interieur vagy Fésülködő nő című alkotása (1909, megsemmisült). A szintén ebben az évben festett és „zöldhajú szörnyeteg” néven elhíresült Önarcképe (1909, magántulajdon) már sallangmentesen mutatja a legmodernebb francia művészet hatását. A Nyolcakkal való szoros kapcsolatának idején Cézanne látásmódjához közelálló csendéleteket festett (Csendélet, 1911–12 körül, Magyar Nemzeti Galéria). Ugyanekkor alkotta meg Pablo Casals képmását (1911, magántulajdon), amely portréművészetének egyik legihletettebb darabja. A szerzetesi és főpapi szerepben önmagát gyakran és ironikusan ábrázoló ~ e témájú főműve A bíboros önarckép (1915–16 körül, Magyar Nemzeti Galéria). Harmadik feleségéről, Szilasi Borbáláról festett számos portréjának nyitódarabja a Nő csendélettel (1917 körül, Pécs, Janus Pannonius Múzeum), az első világháborútól elterjedő klasszicizáló tendenciákkal rokon alkotás. Az 1920-as évek második felében Párizsban és Provence-ban festett tájképeivel, portréival és csendéleteivel távolról kapcsolódik az Európa-szerte fellépő új tárgyiassághoz. Ekkori művészetére a letisztultan klasszikus formaképzés és a korábbiaknál egységesebb és visszafogottabb színvilág jellemző (Párizsi Szajna-híd, 1925 körül, magántulajdon; Gordonkán játszó nő, 1925–27 között, Magyar Nemzeti Galéria; Promenade, 1926–30 között, Magyar Nemzeti Galéria).
121 legszebb magyar festmény, 80

Dél-Francia Tájkép, 1926-1930 között

32. aukció, 79

Virágcsendélet, 1915 körül

Kikiáltási ár: 6 000 000 Ft
31. aukció, 12

Fekvő akt, 1925

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
30. aukció, 56

Dél-Francia tájkép, 1926-1930

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft
27. aukció, 68

Gyümölcscsendélet kancsóval

Kikiáltási ár: 12 000 000 Ft
27. aukció, 158

Provance-i fasor, 1930 körül

Kikiáltási ár: 8 500 000 Ft
25. aukció, 151

Kalapos önarckép, 1917

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
Best of Mű-Terem, 67

Táj kazlakkal, 1908

Best of Mű-Terem, 68

Nizza, 1926-1927

Best of Mű-Terem, 72

Kettős női arckép, 1909

Best of Mű-Terem, 87

Csendélet, 1925

A Dévényi-gyűjtemény, 4

Kettős női akt, 1920 körül

A Dévényi-gyűjtemény, 14

Önarckép, 1920-as évek

20. aukció, 87

Csendélet szőttessel, 1911-12

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
20. aukció, 141

Női hátakt

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 24

Pont Royal, 1925

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 29

Párizsi utcarászlet, 1925

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 30

Nizza, 1926-1927 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 31

Provance-i táj, 1926 és 1930 között

19. aukció, 143

Csendélet szoborral és gyümölcsökkel, 1911-12

Kikiáltási ár: 6 500 000 Ft
18. aukció, 114

Nizza, 1926-27

Kikiáltási ár: 4 200 000 Ft
18. aukció, 243

Csendélet

Kikiáltási ár: 4 500 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 111

Csendélet (Kékterítős csendélet), 1910 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 113

Csendélet, 1912 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 114

Fehér csendélet (Csendélet almákkal), 1912 körül

17. aukció, 106

Önarckép

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
16. aukció, 37

Csendélet szőttessel, 1911-12

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
16. aukció, 169

Női portré, 1929

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
15. aukció, 85

Táj kazlakkal, 1908

Kikiáltási ár: 5 500 000 Ft
14. aukció, 89

Fekvő akt tükörrel és hátoldalán: Önarckép gitárral

Kikiáltási ár: 3 500 000 Ft
13. aukció, 159

Éneklő barát

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
12. aukció, 129

Csendélet, 1925

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
11. aukció, 91

A festő édesanyja, 1910 körül

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
10. aukció, 24

Csendélet Napóleon-képpel, 1912-13 körül

Kikiáltási ár: 3 500 000 Ft
10. aukció, 152

Önarckép, 1909

Kikiáltási ár: 5 000 000 Ft
9. aukció, 24

Provance

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
9. aukció, 82

Női képmás, 1907

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
8. aukció, 42

Nevetős önarckép gitárral, 1914 körül

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
8. aukció, 130

Provence-i táj mór kapuval

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
8. aukció, 157

Kettős női arckép, 1909

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
2. aukció, 133

Önarckép

Kikiáltási ár: 280 000 Ft
1. aukció, 48

Fehérgalléros hölgy

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
1. aukció, 128

Provance-i táj mór kapuval

Kikiáltási ár: 700 000 Ft